basis direct-mail campagne: adressen! 29 w. v. d. brink Reeds ver vóór de tweede wereldoorlog maakten vele Nederlandse bedrijven ge bruik van dit reclamemiddel. Oók toen al waren de brievenbussen wel eens overla den met ongevraagd drukwerk. Daarom ging men zich richten op geselecteerde groepen van de bevolking. Het gemakke lijkst te bereiken waren bevolkingsgroe pen als artsen, advocaten, architecten, middenstanders, e.d. Gevolg was dat juist deze groepen door zo veel bedrijven wer den benaderd, dat het resultaat in sommi ge gevallen nihil was. Aan het gebruik van het middel op zich is in de loop der jaren weinig veranderd. De vóór- en na delen zijn ten opzichte van dertig jaar geleden praktisch ongewijzigd. De bevolkingsgroepen die via direct-mail worden benaderd, zijn echter wel veran derd. Meer en meer ontvangt u op uw privé-adres reclame-drukwerk. In vele gevallen vraagt u zich af hoe de afzender aan uw adres is gekomen. We kunnen stellen, dat in verreweg de meeste geval len uw naam is opgenomen in een zorg vuldig opgebouwd adressenbestand, waar van de betreffende leverancier regelmatig gebruik maakt om voor hem interessante relaties aan te boren. Het is zeker mogelijk voor uw bank een dergelijk - geselecteerd - adressenbe stand op te bouwen. Laten we eens zien hoe een dergelijk bestand kan worden opgebouwd, want afgezien van de vraag wat u gaat verzen den, moet er eerst een duidelijk antwoord komen op een andere vraag, nl. aan wie moet via direct-mail worden verzonden. In Nederland bestaan verschillende bu reaus, die u adressen kunnen leveren. Zij typen deze adressen op etiketten, op plak- stroken, op lijsten of op enveloppen. Over het algemeen zijn de door de adres- senbureaus verstrekte gegevens redelijk betrouwbaar. Maar up-to-date zijn de ge leverde gegevens nimmer. Verhuizingen en andere wijzigingen zijn niet tot op de dag van levering in de gegevens te verwerken en bovendien moet Vele aangesloten raiffeisen- en boerenleenbanken maken regelmatig gebruik van „direct-mail". Voor deze uit Engeland afkomstige reclame-vakterm bestaat eigenlijk nog steeds geen goede Nederlandse vertaling. Het best laat „direct-mail" zich als volgt omschrijven: geadresseerd reclame-drukwerk, dat per post verzonden wordt. Een ander nadeel van door derden ver strekte adressen is, dat u de ontvanger van de direct-mail niet kent. U weet niet waarin hij of zij is geïnteresseerd en in welk verband het dienstenpakket van uw bank kan worden gepresenteerd. De voorkeur gaat dan ook uit naar zelf samengestelde adressenbestanden. Dat is de enig juiste weg om de beschikking te krijgen over „goede" adressen. Goede adressen wil in dit verband zeggen: adres sen die geschikt zijn voor uw bank. U kunt voor het verzamelen van adressen- materiaal gebruik maken van telefoongid sen, adresboeken en andere algemene in formatiebronnen, maar de voor uw bank meest bruikbare adressen vindt u in uw eigen administratie. De meest voor de hand liggende adressen worden - zo leert de ervaring - nog maar weinig gebruikt. Cliënten kennen u reeds en u hebt een veel betere entree dan wanneer u maar in het wilde weg adres sen gaat verzamelen. Uw privérekening- houders bij voorbeeld kunnen ook geïnte resseerd zijn in andere diensten, die u kunt verlenen, zoals de aan- en verkoop van vreemde valuta, het huren van een safeloket, het boeken van een vakantiereis of vult u zelf maar in. In vele gevallen kennen uw medewerkers aan de balie deze cliënten en kunnen zij aange ven welke dienstverlening voor een di rect-mail campagne op een bepaalde cliënten-groep van toepassing is. Een ander voorbeeld: Inzenders van antwoordkaarten, deelne mers aan een puzzel, die gehouden werd bij opening of jubileum van uw bank, leveren adressenmateriaal waarover u zonder er één cent voor te behoeven be talen - de beschikking hebt. De opbouw van een dergelijk adressenbe stand kost tijd en geld, maar het kopen van adressen eveneens. Een zelf opge bouwd adressensysteem geeft echter de zekerheid, dat het - mits het zorgvuldig is opgebouwd en continu wordt bijgehouden - een waardevol bestand is. En dat is juist bij direct-mail uitermate belangrijk. worden geconstateerd, dat mutaties soms slordig worden aangebracht. Gevolg is dat u na verzending van - uw over het algemeen niet goedkope reclame drukwerk - een flink aantal retourzen dingen kunt verwachten met door de PTT aangebrachte vermeldingen als: „onbestel baar", „verhuisd", „vertrokken" of „straat naam komt in deze plaats niet voor". Weliswaar worden over het algemeen door het adressenbureau de retourzendin gen vergoed. Soms zelfs met de betaalde portikosten. Maar daarmee is uw direct- mail campagne een flink stuk aan bereik te kort gekomen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raiffeisen Boerenleenbank' | 1972 | | pagina 29