39 franchising in nederland nieuwe mogelijkheden Over de gehele wereld bezit het in totaal 1.100 hotels, een aantal dat groeit met meer dan honderd per jaar. In deze organisatie werkt men met controles door onaangekondigde en niet als zoda nig bekende inspecteurs: zij komen als gast logeren en rapporteren over hun I bevindingen. Men kan die methode streng noemen, maar zij is zakelijk ver antwoord en zij vormt een garantie voor de goodwill van het bedrijf. In Nederland is franchising al sinds de dertiger jaren met succes toegepast door het kruideniersbedrijf Jamin, en sinds 1958 ook door het Bijenkorf-concern met zijn HEMA-vestigingen. Er zijn momen teel in ons land ongeveer honderd zelf standige Jamin-winkeliers - zij worden systeemdepothouders genoemd - en onder de 98 HEMA-winkelhouders zijn er 44 zelfstandig, maar op franchise-basis „aangesloten". Ook in ons land is fran chising dus geenszins een verschijnsel van de laatste jaren. Wel zijn er in de zestiger jaren vanuit het buitenland meer dere franchising-bedrijven in ons land bijgekomen, waaronder - naast de reeds genoemde Holiday-lnn, onder meer ook het Engelse bedrijf van de Wimpy- bars. Dit laatste bedrijf - zoals bekend is de Wimpy-bar een restaurantbedrijf met koffie en kleine hapjes - levert een I duidelijk voorbeeld van de nieuwe moge lijkheden die door franchising kunnen ontstaan. Wij lazen ergens hoe in dit bedrijf statistische gegevens centraal worden verwerkt. Men weet er bij voor beeld nauwkeurig hoeveel de gemiddelde bezoeker besteedt (namelijk 2,75) en hoelang hij gemiddeld blijft zitten (twintig minuten). De uuromzet beloopt daardoor 8,25 per persoon. Dat is de reden waarom de Wimpy-bar geen gerechten van bij voorbeeld 6,- verkoopt. De uur- omzet per bezoeker zou daardoor dalen, want voor zulke gerechten blijft de gast misschien wel een heel uur. Dit is een typisch voorbeeld van een becijfering waaraan de zakenman in de één- of tweemanszaak in de horecasector niet of nauwelijks toekomt. Hij mist daarvoor de tijd. Franchising opent de mogelijkheid om Ook het Engelse bedrijf van de Wimpy-bars wordt een steeds vertrouwder beeld in de Nederlandse winkelstraten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raiffeisen Boerenleenbank' | 1972 | | pagina 41