een voorbeeld
waarom instrueren?
29
ineens kan worden overwonnen, hij deze moet splitsen in
onderdelen, die de ander wèl kan oplossen. Hij bepaalt
eveneens hoe groot de verschillende stappen moeten zijn
en zet ze in de juiste werkvolgorde.
Het voordeel van een schema is dat men in één blik de
grote lijn kan overzien en dat vooral de „kneepjes" niet
vergeten worden. Verder is een belangrijk voordeel -
zeker bij het aanleren van vaardigheden - dat van het
begin af aan de training niets overslaat.
De telefoon bedienen voor een directe verbinding met bij
voorbeeld een cliënt kan als volgt in een instructiesche
ma gevat worden.
1. Nummer opzoeken - (inter)lokale gids
- (kengetal en) abonneenummer
- alfabetische volgorde
- noteren!
2. Hoorn aan oor brengen - linkerhand
- wachten op zoemtoon
3. Nummers draaien - eerst kengetal (K 0)
- draaien tot vinger stuit
- schijf vrij laten teruglopen
- wachten op zoemtoon
- dan abonneenummer
4. Gesprek voeren - stand van de hoorn
- melden met naam of nummer
(niet „hallo")
- duidelijk spreken (niet luid)
5. Gesprek beëindigen - gesprekstoon handhaven
- hoorn op de haak leggen
strueerd worden, maar zij is voor vele wel geschikt,
vooral voor de vaktechnische kennis en vaardigheden.
Iemand heeft eens gezegd, dat een leerling niet leert wat
in een boek staat, maat dat hij slechts dat leert, wat het
boek in hem veroorzaakt. Van belang is dus zich van de
belangstelling en de medewerking van het personeel te
verzekeren. Vermeden moet worden, dat het personeel
gaat zeggen: „Er wordt ons niets gevraagd, ze doen
maar".
Opleiding, het ontwikkelen van capaciteiten, moet niet een
zaak van de leiding alleen zijn, maar ook van ieder
personeelslid.
Vandaar dat van belang is - vóórdat u een opleidings
programma maakt - het personeel in te schakelen. U
kunt met de verschillende personeelsleden apart be
spreken wat u van zijn of haar kwaliteit denkt en u kunt
afspreken wat u hier beiden aan zult doen. In feite
schakelt u dan het personeel in bij de planning van de
opleiding, waardoor zeker mogelijke twijfel of tegenzin
zal worden weggenomen.
Wanneer het in zijn vermogen ligt dan is instrueren bij
uitstek een taak voor de leider. Allereerst is hij er dan
van verzekerd dat de door hem gewenste werkmethode
wordt gerealiseerd.
Voorts is er sprake van uniformiteit in de instructie,
hetgeen de continuïteit bevordert.
Ten slotte zullen het gezag en prestige van de leider door
het zelf instructie geven bevestigd en verstevigd
worden.
U ziet: de stappen maken het mogelijk een goed
overzicht te hebben van het gehele proces. De aange
geven punten daarnaast, vermelden waarop bij iedere stap
gelet moet worden.
Zo'n schema kunt u hanteren bij uw opleiding!
Natuurlijk kunnen niet alle zaken op deze manier geïn-