groepering op de brede basislijn
11
en zal altijd zeer zwaar wegen. En natuurlijk zal de
Centrale Kring langs deze weg zoveel invloed kunnen
hebben, dat de door haar bedoelde aangelegenheden
anders geregeld worden dan aanvankelijk in de bedoeling
lag.
Dat betekent niet dat er in de praktijk conflicten tussen
de mening van de Centrale Kring en die van een ander
orgaan behoeven te ontstaan. In de opbouw van onze
organisatie, waarvoor juist de Centrale Kring typerend is,
zal zo'n conflictsituatie voorkomen moeten worden. Dat
kan ook, want de Centrale Kring is vóór alles en bij
uitstek een overleginstantie. leder advies is het resultaat
van overleg, zonodig ernstig beraad, waarbij alle be
trokkenen samen naar de beste oplossing zoeken. De
ervaring van het verleden leert, dat men daarin ook altijd
is geslaagd.
De middenpositie van de Centrale Kring is er niet alleen
tegenover de „top" en de Algemene Vergadering, maar
ook tegenover de banken. Dat laatste lijkt misschien
minder spectaculair, maar het is wezenlijk voor het goed
functioneren van de organisatie. Die is immers opge
bouwd uit de afzonderlijke lokale banken en deze staan
via hun kring van banken weer in contact met de
Centrale Kring. De vertegenwoordigers uit een kring, die
zitting hebben in de Centrale Kring, zullen daar blijk
kunnen geven van hetgeen er onder de banken in hun
kring leeft en omgekeerd zullen de banken in hun eigen
kringvergadering van hun vertegenwoordigers kunnen
horen, wat er in de Centrale Kring besproken is.
Deze wisselwerking van kringen en hun banken enerzijds
en de Centrale Kring anderzijds vormt als het ware de
basis voor de middenpositie van de Centrale Kring.
Duidelijk zal ondertussen geworden zijn, dat al die 1.200
banken, die hun plaats op de lange basislijn van de
driehoeksstructuur vinden, niet als losse enkelingen naast
elkaar staan. Zij zijn gegroepeerd in kringen van banken.
De kringen vormen niet alleen de onderbouw van de
Centrale Kring, maar iedere kring is ook de plaats, waar
de problemen van de banken, leden van de kring, aan de
orde kunnen komen. Alle zaken, die deze banken raken,
kunnen in de kring besproken worden. Vooral de goede
onderlinge verstandhouding moet de kring voortdurend
nastreven.
Op dit punt noemen de statuten een belangrijke taak van
het kringbestuur. Het is denkbaar, dat er een geschil
tussen twee banken over hun werkgebied is ontstaan.
Indien nu noch in onderling overleg noch door overleg
binnen de kring dit geschil tot een oplossing blijkt te
kunnen worden gebracht en de onderlinge verhouding in
de kring daardoor ernstig schade lijdt, zal het kringbe
stuur tot de conclusie kunnen komen, dat de harmonie in
de kring ten aanzien van de werkgebieden is verstoord.
In dat geval geven de statuten aan de Raad van Beheer
de bevoegdheid een wijziging van het werkgebied voor
te stellen.
De kringen zijn zeer belangrijke bouwstenen voor de
structuur van onze coöperatieve bankorganisatie. De
statuten van de nieuwe Centrale Bank brengen dit
duidelijk tot uiting. In laatste instantie liggen vooral in het
goed functioneren van de kringen de mogelijkheden voor
het doorstromen van informatie en voor het plegen van
het noodzakelijke breed overleg binnen onze organisatie,
van „boven" naar „onder", maar ook van „onder" naar
„boven".
y^gbestuur wordt door het kringbestuur uit zijn midden berï
slechts een kringbestuurslid, dat lid is van een bestuur of raa
en van de leden van de kring. De voorzitter leidt de kringvergac
lestuursvergadering.
>e kringvergadering wijst uit het kringbestuur drie leden van de
adering aan, in dezelfde verhouding als in het eerste lid omschre
venzo wijst zij uit dat bestuur de plaatsvervangende leden van c
>rgadering aan. Deze aanwijzingen geschieden met inachtnemin
rtikel 68. De leden van de Centrale Kringvergadering brenger
Ip Krinm/Pmarjprinn
ntr.