resultaten
13
van een tweede verbouwing, die het mogelijk moet
maken de werkzaamheden, die voortvloeien uit de spec
taculaire groei aan relaties, op te vangen. In 1970 werd
door haar voor een totaalbedrag ad ƒ16,8 miljoen
gefinancierd, hetgeen in 1971 ondanks de conjuncturele
inzinking, welke met name voelbaar was in de sector
autofinancieringen, is opgelopen tot 24 miljoen.
In de loop van 1971 werd het debiteurenbestand van De
Het gebouw van de Boerenleenbank te Aalst, waarin
tevens gevestigd het hoofdkantoor van De Lage Landen
Er is thans een ontwikkeling gaande, dat tussenpersonen
hoe langer hoe meer relaties leggen met plaatselijke
leveranciers van te financieren objecten. Dit is wellicht
mede bevorderd door de uitbreiding van het financierings
pakket, welke successievelijk bij De Lage Landen heeft
plaatsgevonden:
1. De financieringsduur van het huurkoopcontract kan in
i een aantal gevallen op 4 of 5 jaar worden gesteld.
|2. Naast personenauto's, vrachtauto's en landbouwwerk
tuigen kunnen thans ook aannemersmateriaal en ande
re grote machines en werktuigen (voorzover roerend)
gefinancierd worden. Bovendien worden in de con
sumptieve sector naast tour- en stacaravans tevens
ook pleziervaartuigen als object van financiering ge
accepteerd.
3. In samenwerking met bepaalde leveranciers worden
zogenaamde stockfinancieringen verleend en leasing
constructies voorbereid teneinde de huurkoopfinancie
ringen ten behoeve van de afnemers van die leveran
ciers naar De Lage Landen te leiden.
In juli 1969 is De Lage Landen in feite haar werkzaamhe
den begonnen in gehuurde lokaliteiten van de boeren
leenbank te Aalst. Zij staat momenteel aan de vooravond
Lage Landen op de computer gebracht. Het uitstaande
debiteurensaldo inclusief de financieringsrente wordt
voorlopig per ultimo 1971 geschat op ƒ30,5 miljoen en als
volgt globaal verdeeld over ca. 4.600 relaties, welke
merendeels maandelijks een aflossing op hun contract
moeten voldoen:
aantal
reke
ningen
hoofdsom
Fabrieksnieuwe personenauto's
1.450
4.700.000,-
Gebruikte personenauto's
1.250
3.400.000,-
Fabrieksnieuwe bestel- en
vrachtauto's
375
cn
co
O
O
O
O
~l
Gebruikte bestel- en
vrachtauto's
150
1.700.000,-