onze belasting
giftebiljetten voor alle vier belastingen van rechts
verkeer zijn eveneens in de Staatscourant van 24
juni 1971 opgenomen.
DE OVERDRACHTSBELASTING
De overdrachtsbelasting komt in grote lijnen
overeen met het evenredige registratierecht van
5 der verkoopwaarde, welk recht thans wordt
geheven op akten, houdende overdracht onder
bezwarende titel van hier te lande gelegen of ge
vestigde onroerende zaken. De nieuwe wet noemt
als belastbaar feit de verkrijging van binnen het
Rijk gelegen onroerende goederen of van daarop
gevestigde zakelijke rechten. De heffing van over
drachtsbelasting wordt niet meer verbonden aan
een akte, terwijl ook het vereiste van bezwarende
titel niet meer wordt gesteld.
Verder wijkt de nieuwe regeling af op het ge
bied van sommige zakelijke rechten, zoals bijv. erf
pacht, en wel voor wat betreft de behandeling van
de daaraan verbonden periodieke schuldplichtig-
heden. De bepaling dat bij overdracht onder voor
behoud van vruchtgebruik de belasting wordt ge
heven over de volle eigendom, is voorts niet over
genomen.
De bestaande regeling ten aanzien van ruiling
van onroerende zaken, volgens welke de belasting
slechts eenmaal wordt geheven en wel over de
hoogste verkoopwaarde der beide onroerende
goederen is niet gehandhaafd; deze transacties
worden dus belast als twee afzonderlijke verkrij
gingen. Met betrekking tot de ruiling van landbouw
gronden is de in de huidige wet vervatte tariefs
vermindering tot 1 aan die regeling aangepast.
Wat de inbreng in vennootschappen aangaat, is
de geldende vrijstelling bestendigd behalve voor
zover betreft de inbreng in naamloze vennoot
schappen en dergelijke van onroerend goed dat
niet behoort tot een in haar geheel ingebrachte
onderneming.
De regeling ten aanzien van de overdracht van
aandelen in zgn. onroerend-goed-vennootschappen
is op het voetspoor van de vennootschapsbelasting
beperkt tot de zgn. besloten fondsen. Tevens is
een soortgelijke regeling opgenomen voor coöpe
ratieve flatverenigingen; als gevolg daarvan zullen
voortaan overdrachten van lidmaatschapsrechten
in zodanige verenigingen met overdrachtsbelasting
worden getroffen.
Volgens de huidige wet zijn zowel verkrijgingen
als vervreemdingen van onroerende zaken door de
Staat van registratierecht vrijgesteld. In de nieuwe
wet zal de vrijstelling voor vervreemding vervallen.
Aankopen van onroerende goederen door ge
meenten zijn thans alleen van registratierecht vrij
gesteld, indien zij plaatsvinden ter voorziening in
de woningbehoefte of ter uitvoering van een ge
meentelijk bestemmingsplan. Na 1 januari zullen
alle aankopen van onroerende zaken door ge
meenten van de overdrachtsbelasting zijn vrij
gesteld.
Het tarief van de overdrachtsbelasting blijft
evenals het huidige registratierecht 5
DE ASSURANTIEBELASTING
De nieuwe assurantiebelasting verschilt aanmer
kelijk van het thans geldende poliszegelrecht,
waarvan het de plaats moet gaan innemen. Het
thans geldende poliszegel wordt eenmalig geheven
voor de overeengekomen verzekeringsduur, hetzij
als een vast recht, hetzij als een evenredig recht
over het verzekerde bedrag. In de nieuwe wet
wordt deze eenmalige heffing vervangen door een
periodieke belasting van de door de verzekering
nemer verschuldigde premies. Men vindt de pre
mie een betere grondslag voor de belastingheffing
dan het verzekerde bedrag. Bij de verzekering van
een zaak alleen tegen diefstal is het verzekerde
bedrag hetzelfde als bij een verzekering van die
zaak tegen alle mogelijke verlies of beschadiging.
Het risico van de tweede verzekering is echter
aanmerkelijk groter. In het tweede geval zal de
premie daarom hoger zijn. Het door de verzekering
gedekte risico komt dan ook in het verzekerde be
drag minder volledig tot uiting dan in de hoogte
van de door de verzekeringnemer te betalen pre
mie. Een heffing over de premies legt bovendien
een beter verband met de looptijd van de verzeke
ring. Voorts heeft een periodieke heffing over de
premies het voordeel dat de betaling van de be
lasting wordt gespreid. De huidige heffing van het
poliszegelrecht leidt tot complicaties in de toepas
sing bij een latere verhoging van het verzekerd
bedrag en stuit bij de moderne methoden van me
chanische verwerking van administratieve ge
gevens bij verzekeraars en makelaars op moeilijk
heden, terwijl een periodieke heffing over de pre
mies zich geheel in die methoden laat inpassen.
Overigens vindt in andere landen, met name de
448