bankwezen tot nu toe bevredigend heeft gewerkt,
alleen al door het feit dat hierdoor het rendement
op de liquide middelen aanzienlijk werd verbeterd.
Dat ook de Bank het beoogde doel hiermee kan
bereiken, mag worden afgeleid uit het feit dat deze
politiek wordt voortgezet.
Met ingang van 26 augustus bracht De Neder-
landsche Bank het promessendisconto terug van
61/2 naar 6 De officiële verklaring van de
Bank voor deze maatregel was, dat de verlaging
werd doorgevoerd om „geldmarkttechnische re
denen." Nu is het zo dat het maximum-tarief voor
de officiële call-rente ligt op beneden het
promessendisconto. De banken kunnen immers,
indien nodig, tegen het promessendisconto ge
bruikmaken van hun kredietfaciliteit bij De Neder-
landsche Bank. De maatregel heeft evenwel een
wijdere strekking. In vrijwel alle gevallen zijn de
debettarieven voor kredieten in lopende rekening
bij banken gekoppeld aan het promessendisconto.
Het goedkoper maken van krediet voor particu
lieren een rechtstreeks gevolg van deze maat
regel mag in dit verband niet onvermeld blijven.
Per 6 september stelde De Nederlandsche Bank
een zogenaamd obligatiecircuit in, per 15 septem
ber gevolgd door een verlaging van het disconto
over de gehele linie, waardoor het promessendis
conto op 51/2 en het wisseldisconto op 5 te
recht kwam. De toelichting op deze laatste dis
contoverlaging luidde: ,,Ter ondersteuning van de
maatregelen gericht op het tegengaan van toe
stroming van middelen uit het buitenland".
Als wij het bovenstaande nog eens overzien dan
kan daarbij het volgende worden opgemerkt.
Zoals het zich laat aanzien zullen voorlopig de
zwevende koersen nog wel gehandhaafd blijven.
Er is geen aanleiding om te veronderstellen dat
de open-marktpolitiek van De Nederlandsche Bank
niet wordt voortgezet. Wel kan worden verwacht
dat de markt in de komende tijd wat minder ruim
zal worden, doordat o.a. de aanslagen vennoot
schapsbelasting binnenkort moeten worden be
taald. Ingrijpen in de markt door de Bank zal in de
komende tijd vermoedelijk minder frequent voor
komen dan in de afgelopen maanden het geval
was.
Wat betreft de discontowijzigingen, over de uit
werking hiervan is na deze korte periode nog niet
veel te zeggen. Dit soort maatregelen werpt in de
regel pas op wat langere termijn resultaten af.
In de maand oktober voorzien wij voor de markt
geen extreme moeilijkheden. Tegenover forse
belastingbetalingen staan te verwachten uitkerin
gen van het Rijk, die, hoewel niet synchroon lo
pend, toch voor (gedeeltelijke?) compensatie zullen
zorgdragen.
De recente stijging van de kapitaalmarktrente
heeft het uiteenlopen van kapitaalmarkt- en geld
marktrente versterkt. In de komende tijd zal dit
écart beslist tot meer normale proporties worden
teruggebracht. Daarom moet o.i. rekening worden
gehouden met het vermoedelijk in lichte mate
aantrekken van de rente op de geldmarkt.
OBLIGATIEMARKT
Al enige tijd geldt voor de obligaties niet meer
het adagium, dat zij een risicomijdend bezit vor
men.
De toenemende inflatie en de grotere schomme
lingen in de rentevoet zijn hieraan onder meer
debet.
Met betrekking tot de eerste factor wordt er nog
al eens beweerd, dat er een zeker verband be
staat tussen de mate van inflatie en de hoogte
van de intrest. De hoge rente van de laatste tijd
wordt dan verklaard door het feit, dat de geldont
waarding zo hard gaat. In de hoogte van de intrest
moet dan een zekere compensatie voor die ont
waarding worden gevonden.
Indien de inflatie nog verder toeneemt dan loopt
de obligatiebezitter die deze redeneringen volgt
een risico.
Forse schommelingen in de rentevoet en de
daarmee gepaard gaande koersfluctuaties vormen
ook een probleem voor de beleggers met betrek
kelijk kleine vermogens. De keuze van het tijdstip,
waarop men tot belegging in obligaties overgaat,
wordt steeds belangrijker. Bij de belegger nl. kan
al gauw een gevoel van teleurstelling ontstaan in
dien blijkt dat bij verdere aantrekking van de rente
de koersen van de pas verworven obligaties al
betrekkelijk snel een eind onder pari noteren.
Begin september deden zich op de obligatie-
markt heftige koersschommelingen voor ten ge
volge van de invoering door de regering van de
obligatie (O)-gulden. Deze maatregel moet verhin
deren dat niet-ingezetenen netto guldensobligaties
kunnen kopen. Zij kunnen slechts obligaties kopen
met O-guldens, die afkomstig zijn uit verkopen van
guldensobligaties van andere niet-ingezetenen.
429