bulletin wat anderen schrijven Sparen is voor kinderen vervelend en oninteres sant. Het is slechts een lastige plicht, die door volwassenen wordt opgelegd. In deze instelling van de kinderen dient de bank zich te verdiepen. En het heeft zin, want eenmaal zullen ze hun eerste salaris verdienen, hun financiën gaan be heren en eventueel kredieten opnemen, aldus de schrijver van het artikel. Voor een langdurige samenwerking met een bank zijn vooral traditionele banden belangrijk. Dit hebben onderzoekingen van het Instituut voor Demoscopie in Allensbach bevestigd. 70% van alle personen, die als kind een spaar boekje bij een bepaalde bank hadden, is ook nu nog cliënt van deze bank. Kinderen moeten tot regelmatig sparen opge voed worden. Dit functioneert echter pao als de gang naar de bank doorlopend beloond wordt. De raiffeisenbank moet voor het kind zo vertrouwd worden, dat het zonder tegenzin de bank binnen komt. De daaruit ontstane relatie moet zo sterk worden, dat daaruit een levenslange band ontstaat. Het belangrijkste contact met de jeugd is de jeugdspaardag. Op deze dag gaan de kinderen naar de bank, omdat ze weten dat ze een presentje ontvangen. Dit kunnen bij voorbeeld plaatjes van een sport-, vogel- of dierenserie zijn. Een derge lijke kleinigheid kan vaak als een wondermiddel werken. Een marketingconceptie voor jongeren vereist, volgens de Duitse Raiffeisenorganisatie, het wer ken met een symbolisch figuur, die op ballons, spaarbussen, omslagen van spaarboekjes, lam pions, vlaggen en posters moet verschijnen. Bij wijze van proef is in enige Bundeslander als sym bolisch figuur de bij Zoemsi geïntroduceerd. Onderzoekingen voor de Beierse Raiffeisen organisatie hebben ook aangetoond dat de jon geren met de gebruikelijke geschenken niet meer zo tevreden zijn. Ballpoints, potloden en dit soort artikelen vinden ze ouderwetse dingen. Ze nemen echter graag posters (aanplakbiljetten over ruimte vaart, de maanreis, vliegtuigmotoren, autoraces en film- en beatsterren), popkalenders en buttons met wilde teksten in ontvangst. Voor dit soort geschen ken is de belangstelling enorm. Geschenken in de vorm van toegangs kaarten voor jeugdshows, circus en lezingen door bekende personen hebben nog nooit hun uitwer king gemist. Ook de uitnodiging aan voetbalsterren om hun handtekening in de bank uit te delen be wijst, dat men ook voor de bank graag in de rij wil staan. Het is vanzelfsprekend dat een dergelijke bank bij de jeugd bekend komt te staan als mo dern en vooruitstrevend. Het doel van al deze acties is op de allereerste plaats het beeld van de bank bij de jeugd te verbeteren. Ztttschrift für Kunden und Mttarbeder Juni 1971 77. Jahrgang Het Schweizerische Kreditanstalt liet een en quête houden naar de bekendheid met het bank wezen. Na de handelsbanken worden de Kantonnale banken het meest genoemd, mede vanwege de staatsgarantie die zij genieten, maar ook door de betekenis als spaarinstellingen. Voor 74 van de ondervraagden was het bank geheim bepalend voor de keuze van een bank. Van de ondervraagden vond 87 sparen nood zakelijk. Bij de jongeren werd dit door 80 be aamd. Voor de kleine bedragen werd het spaar boekje door 87 van de ondervraagden als in strument bij uitstek genoemd. Bij de grotere be dragen vond slechts 23 der ondervraagden het spaarboekje een geëigend instrument. Voor het beleggen van grotere bedragen worden vooral waardepapieren met name de vaste rente dragende waarden genoemd. Daarnaast bleek een sterke voorkeur voor het beleggen in beleggingsfondsen en in onroerend goed. Opvallend was ook de grotere neiging van de dames tot risicodragende beleggingen. Onroerend goed werd door meer dan 80 der ondervraag den als de beste bescherming tegen inflatie ge zien. Tegenover het nemen van kredieten staan de Zwitsers zeer terughoudend, slechts 8 van de ondervraagden acht degenen, die privé-kredieten opnemen, verstandige rekenaars. Slechts 30 vond dat deze mensen met hun tijd meegaan. 422

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 28