H2 Ook in de Oostenrijkse Raiffeisenorganisatie heeft men in de afgelopen jaren steeds meer nieuwe spaarvormen geïntroduceerd. De meeste contractspaarvormen kennen hierbij een koppeling met een ongevallenverzekering. Om aan de cliënten een inzicht te geven in de ver scheidenheid van spaar- en beleggingsvormen en het mogelijk te maken een aan de persoonlijke omstandigheden aangepaste combinatie te vinden, werd in 1968 het geheel samengevoegd tot het zgn. Raiffeisen-Gewinnplan. Dit jaar werd het gehele plan in een nieuwe vorm gepresenteerd. Tot de vormen, die aangeboden worden, behoren het „Plansparbuch" met ongevallenverzekering, het premiesparen met verzekeringsdekking, het „Gewinnplan" met waardepapieren al of niet in combinatie met een verzekering, het Gewinnplan" met beleggingscertificaten, het bouwsparen en het reissparen met aansluitend krediet. Enkele van deze vormen worden vervolgens nader toegelicht: Voor het plansparen met verzekeringsdekking (termijnspaarverzekering) moet de spaarder ge durende drie, vijf of tien jaren minstens S 300, doch maximaal S 1.000 maandelijks op een Raif- feisen Planspaarboekje storten. Bij het spaarplan met waardepapieren zonder resp. met verzekeringsdekking geldt een contract- duur van drie, vijf of tien jaren, waarbij een maan delijkse storting plaatsvindt van S 300 of hogere stortingen in bedragen van S 100 of veelvouden daarvan. Overtreft het spaarsaldo 5.000 Schil ling dan wordt het meerdere belegd. Het Raiffeisen-Reissparen tenslotte garandeert een krediet tot het dubbele van het spaartegoed. Bij een looptijd van het krediet tot het dubbele van de spaartijd (maximaal drie jaren) bedraagt de rente 8 In het bedrijfsleven zijn geschenkartikelen als reclamevorm niet meer weg te denken. Ook bij vele banken wordt een niet onaanzienlijk deel van de begroting hiervoor gebruikt. Maar vaak wordt Bankbetriebliche het gebruik te weinig overdacht, aldus Bank betriebliche Information (1971 nr. 3). Wat zoal aan geschenken weggegeven wordt aan de balie van de Duitse Raiffeisenbanken is een aardige curiositeitenverzameling. Het omvat Raiffeisen-stofdoeken, Raiffeisen-schoenlepels, Raiffeisen-badzeep, Raiffeisen-manchetknopen, als mede vazen, koffiepotten, pullen en ballpoints. De voornaamste perioden voor het uitgeven van geschenken zijn de spaarweek, jeugd- en schoolspaardagen, exposities en markten, opening van kantines en verjaardagen. De belangrijkste groepen van personen aan wie geschenken ge geven worden zijn huisvrouwen, jongeren, scho len, onderwijzers, bedrijven en bij gerichte acties, bepaalde beroepsgroepen. Er zijn geschenken die door de cliënten zichtbaar en opvallend gebruikt worden. Dit zijn de prestige-objecten. Ze worden door jongeren en ook door volwassenen „voor hun persoonlijke prestige" aangewend. Een mooi Raiffeisen-schrijf- garnituur, een opvallende ballpoint of een zak agenda betekent voor velen meer dan wordt aan genomen. Daarom is het aanbevelenswaardig met overleg en feeling geschenken in te kopen en aan de juiste persoon te overhandigen. Zo kun nen vele geschenkartikelen tot prestige-artikelen gemaakt worden. Een nieuw en interessant terrein doet zich voor, voor de banken, die aan reisbemiddeling doen. Ook kalenders en cliënten-tijdschriften zijn re clamemiddelen, die zeer belangrijk zijn. Naast huisvrouwen behoren de jongeren tot de belangrijkste groep, die in aanmerking komt voor geschenken. Kinderen van 6-12 jaar zijn de cliënten van morgen. Van het sparen zelf be grijpen ze nog niet veel. Ondanks dat sparen ze af en toe het geld dat ze van opa, tante of oom ontvangen, omdat de ouders het willen. Maar ze doen het niet graag. 421

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 27