WAT ANDERE BANKEN EN ORGANISATIES SCHRIJVEN THE BANKER Ook het Engelse bankwezen weet zich steeds meer een inzicht te verschaffen in de mate van appreciat e bij het publiek. De vorming van een nieuwe Engelse bankgroep Williams and Glyn's Bank was aanleiding voor dit bankbedrijf om een marktonderzoek te laten in stellen. Makrotest Ltd. interviewde 2.484 privé- personen van 18 jaar, geselecteerd volgens de Random location procedure. In The Banker wordt uitvoerig verslag gedaan van het onderzoek. Van de ondervraagden had 30 een bankrekening. Bij de leidinggevende en meer intellectuele beroepen beschikt 80 a 90 over een bankrekening. Van degenen, die een bankrekening bezitten, ont vangt circa 80% het inkomen via cheque of bank- overschrijving. Overigens moet daarbij gesteld worden dat 70 van de werkende bevolking in Engeland hun salaris nog in ,,cash" uitbetaald krijgt. De voorkeur, die men voor een bepaalde bank heeft, vloeit vooral voort uit bepaalde persoonlijke bindingen, door familie, door vrienden, die bij een bank werken etc. Daarnaast speelt vooral de ligging van de bank een rol. Dit geldt in 80 van de gevallen waarbij men een bepaald bijkantoor koos. In meer dan 39% van de gevallen was de persoonlijke relatie met bankpersoneel bepalend voor de keuze. De kwa liteit van de dienstverlening werd merkwaardiger wijze niet direct als bepalende factor vermeld, echter wel weer bij verandering van bank. Van degenen, die een bankrekening bezitten, bleek dat zij gemiddeld slechts 25 van hun besparin gen op bank- of spaarbankrekening aanhouden. Als zeer gewaardeerde spaar- en beleggings vormen worden aangegeven: premie-obligaties (37 van de besparingen), postspaarbanksparen (29%), Buildingsociety (19%), Trustee Savings Bank en bankrekeningen (16%). Voor wat betreft de indruk van de wijze van dienstverlening door de banken bleken de jeug dige personen zich veel kritischer op te stellen dan de ouderen. Van de ondervraagden wenste 44 dat de ban ken op zaterdagmorgen open zouden zijn. Van de wensen en gemaakte opmerkingen hoopt Williams and Glyn's Bank dankbaar gebruik te maken en waar nodig aanvullende diensten te introduceren. Een van de nieuwe elementen was de introductie van vakantiespaarrekeningen. 420

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 26