korte uitleg het buitenland te zien heeft gegeven, maakt het welhaast zeker dat dit systeem ook in ons land steeds meer ingang zal vinden. De distributiesector in Nederland is al lang in beroering, steeds meer grossiersbedrijven en in koopcombinaties gaan een fusie aan en de groei van de centraal geleide grootbedrijven tast de positie van vele kleine ondernemingen sterk aan. Het afzetprobleem in de produktiesfeer wordt gecompliceerder en als zich dan ook een nieuwe ontwikkeling op het gebied van afzettechnieken voordoet, is het logisch dat er in brede kring be langstelling voor bestaat. De Amerikaanse ervaring leert ons echter, dat het niet beslist noodzakelijk is, dat de kleine middenstander onder de druk der ontwikkelingen gaat verdwijnen. Juist de franchising kan velen uit het zelfstandige bedrijfsleven de kans bieden de gevolgen van de veranderingen in het distributie patroon te boven te komen. Maar waarom zal de middenstander nu juist kiezen voor de franchising en niet bij voorbeeld in loondienst treden als bedrijfsleider bij een filiaal bedrijf. Het aspect van zelfstandigheid van de be trokken ondernemer zal natuurlijk een voorname plaats innemen, maar daarnaast zullen er ook nog andere voorbeelden aan dit systeem moeten zijn verbonden, men moet er voordeel van verwachten. De franchisee „koopt" het imago, de handels naam en de reputatie van de franchisor in hoofd zaak om twee redenen: 1. Hij verwacht, dat hij er in inkomen op vooruit zal gaan. De winst per vestiging bij de fran chise blijkt in bepaalde bedrijfstakken bijna 21/2 maal groter te zijn dan bij overeenkomstige zaken in dezelfde branche. gemakkelijker krediet kunnen krijgen dan iemand, die geheel op eigen kracht begint. Gebleken is namelijk dat het percentage mislukkingen bij be ginnende franchisehouders veel lager ligt dan bij hen die zich geheel zelfstandig vestigen. In de Verenigde Staten bleek na 10 jaar reeds 83% van de nieuwe, zelfstandige detailhandelaren te zijn verdwenen, van de franchisees was dit slechts 10%. Mocht het eventueel toch misgaan, dan heeft de franchiseverlener er alle belang bij, dat een finan cieel debacle wat een ongunstige publiciteit voor hem zou betekenen bij één van zijn fran chisehouders wordt voorkomen. Een aantal voordelen, die de franchising aan de zelfstandige ondernemer biedt, vindt men ook terug bij het vrijwillig filiaalbedrijf. Ook hier een samenwerkingsvorming tussen ondernemingen in verschillende geledingen van de bedrijfskolom, waarbij de middenstander als zelfstandig exploi tant blijft optreden. Het vrijwillige filiaalbedrijf is echter in de jaren '30 van onderen af ontstaan uit noodzaak. Daarom hadden alle organisaties een defensief karakter en richtte de aandacht zich vooral op gezamenlijke inkoop en reclame, maar zonder een centraal be paald en gedisciplineerd uitgevoerd marketingplan. Bij de franchising wordt een kant en klaar-zaken- pakket aangeboden, dat integraal moet worden geaccepteerd. Het franchise-systeem kent daardoor een veel strakkere vorm van samenwerking op allerlei ge bied, wat uitmondt in een collectieve beslissings bevoegdheid en verantwoordelijkheid. 2. Voor bepaalde moeilijke onderdelen van de bedrijfsvoering krijgt hij nu hulp van deskun dige specialisten, die hij zelf nooit zou kunnen aantrekken omdat die voor hem veel te kost baar zouden zijn. Een niet onbelangrijk aspect van de franchise- overeenkomst is dat van de financiering. Door het gezamenlijk optreden zal de franchisenemer slechts een deel van zijn vestiging behoeven te financie ren. Bovendien zal de franchisehouder dikwijls 344

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 54