Ook de zogenaamde rommelmarkt kent haar ,,meubelhandel", die echter geheel andere eisen stelt aan de consument en de leverancier. Hierboven een beeld van de beroemde markt op het Waterlooplein te Am sterdam. de omzet in deze bedrijfstak gelijk aan de op brengst der verkopen vermeerderd met de aan de cliënten in rekening gebrachte kosten voor afwer king, tapijtleggen enzovoorts. De omzetten verminderd met de inkoopwaarde der goederen geeft de bruto-marge aan, waaruit de ondernemer zijn exploitatiekosten moet goed maken en een inkomen dient te behalen. Naarmate de omzet groter is, blijkt de handelsmarge hoger te liggen. De sterkere positie van de grotere zaken op de inkoopmarkt en het sneller rouleren van de voorraad, waardoor de opbrengstverliezen wegens economische veroudering geringer worden, zijn de meest voor de hand liggende verklaringen voor dit margeverloop. In 1969 werd een gemiddelde detailhandelsmarge van 27 behaald. Dat de handelsmarge voor de afzonderlijke bedrijven per omzetgrootteklasse in gedeeld toch dikwijls sterke afwijkingen vertoont, kan veelal worden teruggevoerd tot een drietal punten, te weten de capaciteit en de bedrijfspoli- tiek van de ondernemer, de kwaliteit van het vestigingspunt en de liquiditeitspositie. De detail handelaar in meubels en woninginrichtingartikelen kan zijn goederen betrekken van zijn inkoopcom binatie, rechtstreeks van fabrikanten of importeurs en van grossiers. De verschillen in marge die als gevolg van de leverancierskeuze kunnen ontstaan, worden onder meer veroorzaakt door het feit dat de bonus, die door sommige leveranciers bij het afnemen van bepaalde kwanta wordt uitgekeerd, op het inkoop bedrag in mindering wordt gebracht. Over het algemeen worden minder meubelen van of via de inkoopcombinatie betrokken dan woning textiel. Inkopen rechtstreeks bij de grossier nemen vooral in grote zaken een ondergeschikte positie in. De tijd ligt ver achter ons dat de inkoopcombi naties zich beperkten tot inkoop ten behoeve van hun leden. Steeds meer worden ook op andere terreinen activiteiten ontplooid, vooral gewezen kan worden op de gecoördineerde publiciteits- voering en de creatie van merkmeubelen, zoals bij voorbeeld Topform. Gezien het arbeidsintensieve karakter van de 307

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 17