m W r» h MARKTGERICHT DENKEN In de hedendaagse maatschappij staan de wen sen van de verbruiker van goederen en diensten voorop. De Amerikaanse psycholoog en econoom George Katona spreekt over de massaconsumptie maatschappij welke vooral gekenmerkt wordt door de welvaart, de macht van de consument en de grote rol die de psychologie van de consument speelt. Voor de aanbieder van goederen impliceert dit dat er een duidelijke marktoriëntatie nodig is. Voor het aanbieden van goederen en diensten worden in het algemeen immers belangrijke investeringen verricht. Deze zijn eerst zinvol wanneer zij een optimale aanwending vinden en hiervan is eerst sprake wanneer de afzet van het produkt verzekerd is. Men moet er zeker van zijn dat men kan verkopen wat men produceert of beter nog men moet produ ceren datgene wat men verkopen kan. In zijn pre advies voor de jaarlijkse conferentiedag van het N.I.B.E. ging mr. J. W. van Dijk, firmant van Mc. Kinsey Co. in op het marktgerichte denken, dat ook voor het bankwezen noodzakelijk is. Deze veranderde denktrant heeft tot gevolg dat men een geheel nieuwe bedrijfsfilosofie opbouwt. Naast het ontwikkelen van een marketingfunctie gaat het om het laten doorstralen van een geheel nieuw denkproces. Preadviseur omschreef in dit verband marketing als het totaal van bedrijfshandelingen, waardoor personele en financiële middelen gericht worden op het creëren en het bevordeen van verkoop van goederen en diensten tegen een redelijke winst. Trachten wij een parallel te trekken tussen deze opvattingen en de werkwijze van onze organisatie dan kan geconstateerd worden dat het denken en handelen zich van oudsher richtte op de kring van leden en in het bijzonder diegenen, die een land- of tuinbouwbedrijf uitoefenden. Een peiling van de behoeften vond niet alleen bij voortduring plaats door middel van de besturen van de plaatselijke banken, ook de organisatie als geheel verdiepte zich in deze problematiek, getuige het rapport van de Commissie Landbouwkrediet. Geleidelijk werd de scala van kredietvormen voor land- en tuinbouw verder uitgebreid. Verbreding van de activiteiten buiten het agra rische terrein en een sterke spreiding van de cliëntenkring maakten een voortdurende bezinning nodig. Deze bezinning betreft zowel de middelen als de uitzettingen en andere diensten. Nu de ontwik keling in een versneld tempo doorgaat is een systematisch en marktgericht denken meer dan ooit noodzakelijk. Voor een marktgericht handelen is een goede analyse nodig op basis van een veel heid van gegevens. Voor een coöperatieve bank ligt het in haar doel stellingen opgesloten te zorgen voor de cliënten. Toch blijft het noodzakelijk het beleid voortdurend hieraan te toetsen. EEN COMPUTERCENTRUM TE ZEIST De plannen tot algehele nieuwbouw zijn met het bekend worden van de bouwplannen voor een computercentrum te Zeist in een nieuw stadium gekomen. Als de verschillende instanties hun goed keuring verlenen, kan immers op korte termijn wor den begonnen met de bouw. Dat betekent dat na intensieve voorbereiding de eerste fase van de al gehele nieuwbouw voor de Centrale Bank zal wor den gerealiseerd en wellicht reeds in de tweede helft van 1972 het gebouw in gebruik zal worden genomen. Deze snelle verwerkelijking van het eerste ge deelte van de nieuwbouwplannen van onze orga nisatie is noodzakelijk geworden om het hoofd te kunnen bieden aan de toename van de werkzaam heden van de afdeling Automatisering. Deze toe name eist het op vrij korte termijn in gebruik nemen van apparatuur met grotere capaciteit. De huidige huisvesting in het hoofdgebouw aan de St. Jacobsstraat biedt daartoe onvoldoende accom modatie. De realisering van de nieuwbouw voor het gehele bedrijf zal te lang op zich laten wachten om in dit opzicht soelaas te kunnen bieden. Voor de nieuwbouw in Zeist werd een terrein van circa tien hectare aangekocht in het uitbrei dingsplan Mooi-Zeist. Ongeveer 15% hiervan zal worden bebouwd. Het restant van het terrein is bestemd voor parklandschap, waarbij de bestaande bebossing zoveel mogelijk zal worden gehand haafd. Het karakter van dit fraaie gebied zal dus zo min mogelijk worden aangetast. Het gebouw zelf 246

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 8