du ff Kennedy Airport. Daar kan men het geluk hebben, dat er direct kan worden geland. Op dit vliegveld, waar elke IV2 minuut een vliegtuig start en landt kan het gebeuren dat men enkele uren moet blijven rondvliegen, tot er plaats is om te landen. De jongelui hadden geluk. Om vijf uur plaatselijke tijd (dat betekende 11 uur West-Europese tijd) werd de machine aan de grond gezet. Toen ook werden vijftien jonge men sen van het ene ogenblik op het andere in een geheel andere wereld geplaatst. Op de Europese luchthavens zijn er uren, dat het druk is met gaande en komende reizigers. Niet zo op dit New Yorkse vliegveld. Binnen- en buitenlandse lucht lijnen komen hier samen. Jumbojets in Europa nog een bezienswaardig heid staan hier met tientallen en elk van deze giganten kan 350 passagiers vervoeren. Er is geen verschil tussen de dag en de nacht wat het komen en gaan betreft. Hier gelden andere dimensies dan waaraan de Europeaan gewend is en waaraan hij zich met enige verbijstering moet zien aan te pas sen. Het begint met de douane. Wij vragen ons af waar in Europa vijf douanebeambten het zouden klaar spelen 180 passagiers stuk voor stuk op hun papieren te controleren, waarvoor zij dan, in alle gemoedsrust en met een ambtelijkheid die de haren te berge doen rijzen, twee volle uren nodig blijken te hebben. Na de douane de immense aan komsthal, waar de nu wat geïrriteerde bezoeker zijn weg moet zien te vinden tussen vele honder den die ook aankomen of weggaan en degenen die de eerste categorie verwelkomen of de tweede uitgeleide doen. De rit vanaf het vliegveld naar de rand van New York duurde een half uur. Vandaar tot in het centrum nog een uur waarbij men dan gelegenheid heeft een indruk te krijgen van de enorme uitge strektheid van deze stad met zijn 8 miljoen in woners. Dan de aankomst in het hotel The New Yorker, een reus van 40 verdiepingen met 500 kamers. Met een hal die doet denken aan een stationshal van een middelgrote Nederlandse stad op een dag dat iedereen een dagje uit wil. De ernstige waarschu wing van de voortreffelijke reisleider aan de jongelui en begeleiders 's avonds niet alleen de straat op te gaan, bepaalde straten ook niet in groepen in te gaan (die bleken ook in het centrum te liggen) besloot dan deze enerverende dag. De eerste morgen in Amerika. Nieuwe ervaring, het Amerikaanse ontbijt: roereieren, toast, gebak ken aardappelen en worstjes. Een feit is dat een mens het daarop enige tijd kan uithouden. De rond rit door de stad leverde verbijsterende ervaringen op. De smerigheid en de verwaarlozing van trottoirs en straten, de vervallen gebouwen naast de enorme wolkenkrabbers, de mensenmassa's, het verkeer. Het is inderdaad zoals een New Yorker ons ver telde: „wij hebben het hier niet meer in de hand". Er is van alles teveel behalve geld en mankracht om New York leefbaar te houden. En New York is niet meer leefbaar. Het is interessant de stad te doorkruisen. Chinatown te bezichtigen, Green- wich-Village, het gebouw van de Verenigde Naties, het Vrijheidsbeeld, Wallstreet met de effecten beurs, het Empire State Building, het Rockefeller Center. Met een gepast gezicht het Waldorf- Astoriahotel in en uit te lopen. Maar om 8 uur 's avonds met vier volwassenen over Times Square 285

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 47