Stagebanken worden na overleg met de rayon
inspecties met grote zorg gekozen.
Niet alleen de grootte van de bank of het werk
gebied zijn bepalend. Wel wordt bij voorkeur een
bank gekozen, welke niet gelegen is in het toe
komstig werkgebied van de nieuwe medewerker.
Een grote rol bij de keuze speelt de bereidheid van
de directeur of diens naaste medewerker om de
nodige tijd aan de stagiairs te besteden en hem
voortdurend te begeleiden en bij het werk te be
trekken. Uiteraard zijn de mogelijkheden hiervoor
niet bij elke bank even groot en ook beschikt niet
iedereen over de kostbare gave kennis te kunnen
overbrengen op anderen.
Het werken bij stagebanken maakt deel uit van
de vóóropleiding. De eigenlijke opleiding tot in
specteur krijgt later haar beslag in het inspectie
rayon, waar men theoretisch en praktisch voort
durend wordt bijgeschoold en kennisvermeerdering
op allerlei manieren wordt aangemoedigd.
De vooropleiding duurt ongeveer vijf maanden
en wordt gemarkeerd door cursussen van telkens
één week bij de Hoofdafdeling Inspectie, verzorgd
door haar sectie Opleiding.
Gedurende de tussenliggende weken gaan de
nieuwe medewerkers een drietal stages doormaken,
bij achtereenvolgens een kleine en een grote ge
mechaniseerde bank en een geautomatiseerde
bank.
ACCENT VERLEGGEN NAAR GEAUTOMATISEER
DE BANKEN
In het dagelijkse werk op de plaatselijke banken
leren de stagiairs de bedrijfsprocessen kennen en
proeven zij de sfeer van de bank. Ze krijgen een
zeker inzicht in de doelstelling van de plaatse
lijke banken en van de gehele organisatie en leren
in de praktijk de verhouding tussen plaatselijke
banken en Centrale Bank kennen.
Het is in deze periode uitdrukkelijk niet de be
doeling de toekomstige inspectiefunctie op de
voorgrond te stellen. De controlerende functie van
de toekomstige inspecteur is een zaak voor de
tweede fase van de opleiding bij het werken in het
rayon.
Tijdens de gevoerde discussies en uitwisseling
van ervaringen kwam tot uiting, dat men het van
groot belang achtte dat een nieuwe medewerker
zo spoedig mogelijk de organisatie leert kennen.
Bij de huidige ontwikkeling zou het wellicht beter
zijn om in de nabije toekomst het accent van de
stageperioden te verleggen naar de geautomati
seerde banken. Gesuggereerd werd om de eerste
stage te laten plaatsvinden bij een grotere geme
chaniseerde bank voor een wat langere periode
dan voorheen.
Hier zou het „wennen aan de sfeer" van de
plaatselijke bank en de organisatie kunnen worden
gerealiseerd, waarbij een goede begeleiding na
tuurlijk onontbeerlijk is. Daarna zouden twee kor
tere stages mogelijk zijn bij een kleinere en een
grote geautomatiseerde bank.
DE TAAK VAN HET RAYON
Ook werd van gedachten gewisseld over de taak
van het rayon in deze periode van de opleiding.
Elk rayon heeft een „coach", die speciaal verant
woordelijk is voor de stagiairs werkzaam bij ban
ken in zijn rayon.
Hij begeleidt de stagiairs en bespreekt met hen
en met de gastvrijheid verlenende directeuren de
speciale problemen, welke tijdens de stage kunnen
opduiken. De coaches van alle rayons nemen ge
zamenlijk deel aan het voorbereidende werk voor
de opleiding van inspectiepersoneel bij de Centrale
Bank in een speciale commissie.
Door de meeste discussianten werd de coach
ook gezien als het contact tussen directeur en
centrale leiding. Het zou daarom nuttig zijn als er
een frequenter contact was met de directeuren van
de stagebanken.
Ook werd gesproken over het herzien van de
werklijsten, waarop de door de stagiairs verrichte
taken worden aangetekend.
Ten slotte werd van verschillende zijden een
pleidooi gehouden voor deelname van de stagiairs
aan de werkzaamheden, welke niet direct met het
bankbedrijf te maken hebben. Gedacht werd aan
het bijwonen van bestuursvergaderingen en leden
vergadering, het bezoeken van een notaris en
andere „randgebeurtenissen" in het dagelijkse
leven van een plaatselijke raiffeisenbank.
De bijeenkomst heeft duidelijk aangetoond, hoe
belangrijk een goede „stagebank" is voor de uit
eindelijke vorming van een goed geïnstrueerd
kader, dat de sfeer en werkwijze van de raiffeisen-
organisatie geheel doorgrondt en uit eigen ervaring
kent. De stagebank is een vrijwel onmisbaar ele
ment bij de opleiding tot inspectiemedewerker.
275