Stagebanken worden na overleg met de rayon inspecties met grote zorg gekozen. Niet alleen de grootte van de bank of het werk gebied zijn bepalend. Wel wordt bij voorkeur een bank gekozen, welke niet gelegen is in het toe komstig werkgebied van de nieuwe medewerker. Een grote rol bij de keuze speelt de bereidheid van de directeur of diens naaste medewerker om de nodige tijd aan de stagiairs te besteden en hem voortdurend te begeleiden en bij het werk te be trekken. Uiteraard zijn de mogelijkheden hiervoor niet bij elke bank even groot en ook beschikt niet iedereen over de kostbare gave kennis te kunnen overbrengen op anderen. Het werken bij stagebanken maakt deel uit van de vóóropleiding. De eigenlijke opleiding tot in specteur krijgt later haar beslag in het inspectie rayon, waar men theoretisch en praktisch voort durend wordt bijgeschoold en kennisvermeerdering op allerlei manieren wordt aangemoedigd. De vooropleiding duurt ongeveer vijf maanden en wordt gemarkeerd door cursussen van telkens één week bij de Hoofdafdeling Inspectie, verzorgd door haar sectie Opleiding. Gedurende de tussenliggende weken gaan de nieuwe medewerkers een drietal stages doormaken, bij achtereenvolgens een kleine en een grote ge mechaniseerde bank en een geautomatiseerde bank. ACCENT VERLEGGEN NAAR GEAUTOMATISEER DE BANKEN In het dagelijkse werk op de plaatselijke banken leren de stagiairs de bedrijfsprocessen kennen en proeven zij de sfeer van de bank. Ze krijgen een zeker inzicht in de doelstelling van de plaatse lijke banken en van de gehele organisatie en leren in de praktijk de verhouding tussen plaatselijke banken en Centrale Bank kennen. Het is in deze periode uitdrukkelijk niet de be doeling de toekomstige inspectiefunctie op de voorgrond te stellen. De controlerende functie van de toekomstige inspecteur is een zaak voor de tweede fase van de opleiding bij het werken in het rayon. Tijdens de gevoerde discussies en uitwisseling van ervaringen kwam tot uiting, dat men het van groot belang achtte dat een nieuwe medewerker zo spoedig mogelijk de organisatie leert kennen. Bij de huidige ontwikkeling zou het wellicht beter zijn om in de nabije toekomst het accent van de stageperioden te verleggen naar de geautomati seerde banken. Gesuggereerd werd om de eerste stage te laten plaatsvinden bij een grotere geme chaniseerde bank voor een wat langere periode dan voorheen. Hier zou het „wennen aan de sfeer" van de plaatselijke bank en de organisatie kunnen worden gerealiseerd, waarbij een goede begeleiding na tuurlijk onontbeerlijk is. Daarna zouden twee kor tere stages mogelijk zijn bij een kleinere en een grote geautomatiseerde bank. DE TAAK VAN HET RAYON Ook werd van gedachten gewisseld over de taak van het rayon in deze periode van de opleiding. Elk rayon heeft een „coach", die speciaal verant woordelijk is voor de stagiairs werkzaam bij ban ken in zijn rayon. Hij begeleidt de stagiairs en bespreekt met hen en met de gastvrijheid verlenende directeuren de speciale problemen, welke tijdens de stage kunnen opduiken. De coaches van alle rayons nemen ge zamenlijk deel aan het voorbereidende werk voor de opleiding van inspectiepersoneel bij de Centrale Bank in een speciale commissie. Door de meeste discussianten werd de coach ook gezien als het contact tussen directeur en centrale leiding. Het zou daarom nuttig zijn als er een frequenter contact was met de directeuren van de stagebanken. Ook werd gesproken over het herzien van de werklijsten, waarop de door de stagiairs verrichte taken worden aangetekend. Ten slotte werd van verschillende zijden een pleidooi gehouden voor deelname van de stagiairs aan de werkzaamheden, welke niet direct met het bankbedrijf te maken hebben. Gedacht werd aan het bijwonen van bestuursvergaderingen en leden vergadering, het bezoeken van een notaris en andere „randgebeurtenissen" in het dagelijkse leven van een plaatselijke raiffeisenbank. De bijeenkomst heeft duidelijk aangetoond, hoe belangrijk een goede „stagebank" is voor de uit eindelijke vorming van een goed geïnstrueerd kader, dat de sfeer en werkwijze van de raiffeisen- organisatie geheel doorgrondt en uit eigen ervaring kent. De stagebank is een vrijwel onmisbaar ele ment bij de opleiding tot inspectiemedewerker. 275

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 37