Een overzicht van de werkvergadering van de Werbetagung in Utrecht. 16DE WERBETAGUNG IN UTRECHT Werbetagungen zijn bijeenkomsten, waarop pu- bliciteitsmensen uit verschillende Europese Raif- feisenorganisaties ervaringen uitwisselen en waar op wordt gesproken over vraagstukken, welke zich bij de publiciteitsvoering voor onze organisaties voordoen. Utrecht verleende op 28 en 29 april jongstleden gastvrijheid aan de afgevaardigden naar deze bij eenkomst. Op de eerste dag verwelkomde de voorzitter van de Coöperatieve Raiffeisen-Boerenleenbank, dr. A. J. Verhage, de deelnemers tijdens een officiële ontvangst in de Ringzaal van ons gebouw, met een rede, waarin hij uitvoerig inging op het streven naar een zo volledig mogelijk samengaan van onze beide organisaties. Hij wees in zijn welkomstwoord op de vele mo gelijkheden voor gezamenlijke activiteiten van de Europese Raiffeisenorganisaties. Tegelijkertijd benadrukte hij de noodzaak zich ten aanzien van de reële mogelijkheden realistisch te blijven opstellen. Niet vergeten mag worden, aldus dr. Verhage, dat juist in de publiciteits voering, in de benadering van het publiek, elk land en ieder volk, zelfs elke streek en ieder volksdeel, zijn eigen specifieke benadering vereist. Dit wordt veroorzaakt door verschillen in karak ter en mentaliteit, maar ook externe factoren zijn hierop van invloed. Men moet zich hiervan in het zo heterogene Europa voortdurend rekenschap geven, wil de pu bliciteitsvoering doeltreffend zijn. Het beperkt der halve de reële mogelijkheden van gezamenlijke bliciteitsvoering doeltreffend zijn. Deze omstandig heid beperkt de reële mogelijkheden van gezamen lijke publiciteitsacties. Het is daarentegen verheu gend dat bepaalde speciale activiteiten zich wel lenen voor een gezamenlijke aanpak. De internationale Jeugdprijsvraag Start voor een reis in de ruimte" is daar een goed voorbeeld van. Dr. Verhage hoopte, dat ook deze Werbe tagung vruchten zou afwerpen. Hierna behandelde de heer Verhage, zoals ge meld, uitvoerig de stand van zaken met betrekking tot de toekomstige fusie van beide Nederlandse organisaties. Hierbij legde hij uiteraard enigszins het accent op die aspecten, welke voor publiciteits- mensen van andere Raiffeisenorganisaties van be lang geacht mochten worden. De werkvergadering van de Werbetagung vond plaats in het Jaarbeurs-Congrescentrum. 217

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 29