zich zeer snel ontwikkeld, hetgeen onder meer blijkt uit de groei van het totale omzetvolume van f 240 miljoen in 1960 tot 550 miljoen als geraam de omzet van 1970. Dit betekent een toename van de totale omzet van 129%. Het aandeel van deze branche in de totale detailhandelsomzet bedraagt ongeveer 1,6%. Hoewel de groei in de drogisterijbranche zeer gunstig lijkt, hebben de sterke prijsstijgingen van de afgelopen jaren het stijgingspercentage een tamelijk geflatteerd aanzien gegeven. De laatste jaren is er zelfs sprake van enige bezorgdheid over de toename der omzetten. Be droeg het stijgingspercentage van de omzetwaarde in de periode 1963-1967 jaarlijks nog bijna 121/2 de laatste jaren wordt nog slechts een gemiddelde groei van 51/2 Per jaar gemeten. ASSORTIMENTSONTWIKKELING Welke ontwikkelingen hebben de groei, die in ons land wat deze branche betreft de grootste in West-Europa is, beïnvloed? Natuurlijk zal de vakhandel in drogisterij artikelen geprofiteerd hebben van de toenemende welvaart en koopkracht van de consumenten, maar aan de andere kant zal ook zijn bemerkt, dat steeds meer andere afzetkanalen hun aandeel in de uitgaven voor de produkten van deze branche opeisen. Steeds meer artikelen, vooral op het ge bied van de lichaamsverzorging, bereiken het stadium van de „probleemloosheid" en worden daardoor interessant voor andere afzetkanalen. Men ziet dan ook, dat de omzetten in cosmetica, lotions, babyverzorgingsartikelen en deodorants in de kruidenierssector bij voorbeeld steeds toe nemen. De introductie van nieuwe produkten zal de afzet van artikelen uit de drogisterij-branche in gunstige zin hebben beïnvloed. Om de exacte invloeden van de ontwikkelingen aan te geven, hebben wij niet genoeg gegevens voorhanden. Aan de hand van onderzoekingen, die het Institut für Handelsforschung van de Universi teit van Keulen heeft gedaan, kunnen wij een gedeelte van de totale stijging van de omzetten lokaliseren. In 1969 nam de groep cosmetica en toilet artikelen ca. 40 van de omzet voor haar reke ning; sedert 1959 vertoonde het omzetvolume van deze categorie een stijging van ruim f 65 miljoen, hetgeen overeenkomt met een procentuele stijging van ongeveer 240 Binnen deze groep namen de artikelen voor hygiënische verzorging, toilet zeep, deodorants e.d. de eerste plaats in met een aandeel van ruim 10%. De produkten op het ge bied van haarverzorging nemen met een aandeel van 9,5 de goede tweede plaats binnen deze groep artikelen. De cosmetica, die ruim 6 van de omzet van de drogist uitmaken, vinden de laatste jaren steeds meer in de levensmiddelen branche een gewillig afzetkanaal. In een situatie, waar cosmetische artikelen tot een dagelijkse levensbehoefte zijn gaan behoren, is dat een logische ontwikkeling. Door gebruik te maken van nieuwe soorten verpakkingen, bij voorbeeld de blisterverpakking, zullen het representatie- en ver pakkingsprobleem, dat in de achter ons liggende tijd een grote uitgroei van de afzet van nagellak, oog-make-up enz. via deze branche in de weg stond, tot het verleden gaan behoren. Met een verdere verschuiving van de afzet van cosmetica van drogist naar de kruidenier, vooral wat de goed kopere soorten betreft, zal dan ook rekening moeten worden gehouden. Verband- en geneesmiddelen maken bijna 30 van de omzetten in de drogisterij-branche uit. In tien jaar tijd is de afzetwaarde van deze artikelen ruim verdubbeld. Produkten voor babyverzorging en babyvoeding hebben een waardeaandeel van 10% der omzet; was- en poetsmiddelen maken 8 van de afzetwaarde uit. VERGELIJKING MET HET BUITENLAND Het drogisterijbedrijf behoort tot een van de weinige branches, waarvan op bescheiden schaal ook statistische gegevens uit andere Europese landen bekend zijn. De omzetten hebben zich, zoals uit de cijfers blijkt, ook in andere landen positief ontwikkeld. In Oostenrijk is bij voorbeeld de omzet ten opzichte van 1960 in tien jaar met bijna 120% gestegen, in Duitsland en Zwitserland stegen de omzetten met ca. 85 De omzetsamenstelling in deze landen wijkt in belangrijke mate van die in ons land af. Cosmetica 213

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 25