WAT ANDERE BANKEN EN ORGANISATIES SCHRIJVEN Eind 1970 hebben twee Westduitse coöperatieve centrale banken een aandeel verworven in het Internationale Immobilien Institut A. G. te München, aldus Raiffeisen Rundschau. De participatie ge schiedde door overname van nieuw gecreëerde aandelen. Genoemd fonds werd in het leven geroe pen door de Bayerische Hypotheken und Wechsel Bank en de Bayerische Vereinsbank. De coöperatieve banken zijn dank zij hun parti cipatie thans in staat hun cliënten certificaten van internationaal onroerend goed fonds aan te bieden. Onlangs hebben de vier coöperatieve toporgani- saties in Oostenrijk gezamenlijk een voorstel bij de Minister van Justitie ingediend ter vernieuwing van de Coöperatiewet. Door middel van dit ontwerp moet vooral de wetgeving betreffende de toelating van niet-leden en de deelneming in het kapitaal van ondernemingen met een andere rechtsvorm aangepast worden aan de huidige economische ontwikkeling. De huidige Coöperatiewet dateert uit 1873. Gedurende de afgelopen honderd jaar zijn er slechts geringe veranderingen in aangebracht. Wel zijn echter de maatschappelijke en economische verhoudingen belangrijk veranderd. Ook de coöpe raties hebben in deze tijd en vooral in de laatste tien jaar een grote opgang gemaakt. Er zijn niet alleen nieuwe typen van coöperaties ontstaan maar ook de aard van de activiteit en vooral de bedrijfs omvang is belangrijk groter geworden sinds het in werking treden van de Coöperatiewet in 1873. De vernieuwing van de wetgeving heeft echter geen gelijke tred gehouden met de ontwikkeling, die zich in alle sectoren van het coöperatiewezen voordoet, aldus de Osterreichische Raiffeisen Zeitung. Alhoewel de coöperaties zelf van oordeel zijn dat er slechts dan sprake is van een coöperatie wanneer het verrichten van zakelijke transacties met leden het hoofddoel is, stellen zij dat zij zich niet door buitenstaanders willen laten voorschrijven in welke mate zij zaken mogen doen met niet-leden. Ook stellen zij dat de deelnemingen van de coöpe raties niet beperkt mogen worden. Marketing is het trefwoord voor een bepaalde vorm van bedrijfsbeleid en tevens verzamelbegrip voor de verschillende afzonderlijke maatregelen. 127

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 37