u de bestuurscolleges zoveel mogelijk in overeen stemming moet zijn met de samenstelling van de bevolking in het werkgebied. Neemt de niet-agra- rische financiering toe, dan ziet men veelal nieuwe bestuursleden uit andere groepen komen. Het is van het allergrootste belang dat men vooraanstaan de figuren met bestuurlijke kwaliteiten aantrekt. Besturen dienen zich niet met technische details bezig te houden. Dit blijkt ook wel uit de delegatie mogelijkheden binnen de statuten. Dank zij deze omstandigheid vervalt ook de gedachte de be stuursfunctie een full-time-job te laten zijn. Het be stuur geeft richting aan het beleid en inspireert. Dit geldt eveneens voor de raad van toezicht, welke statutair een medebesturend orgaan is. De admini stratieve controle wordt verzorgd door de accoun tantsdienst respectievelijk de inspectie. De tech nische controle behoort niet thuis bij de raad van toezicht. Bovendien stelt de Wet op de Jaarrekening geheel nieuwe eisen. Om daaraan te voldoen is specialistische begeleiding noodzakelijk. De taak van de raad van toezicht is er veel meer één van toezicht op het beleid van het bestuur en hij zal moeten fungeren als overlegorgaan voor het bestuur, te vergelijken met de raad van commis sarissen bij de n.v. Bij deze nieuwe opzet is het ook minder moeilijk om vooraanstaande mensen met goede bestuurlijke kwaliteiten aan te trekken. 101

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 11