u
de bestuurscolleges zoveel mogelijk in overeen
stemming moet zijn met de samenstelling van de
bevolking in het werkgebied. Neemt de niet-agra-
rische financiering toe, dan ziet men veelal nieuwe
bestuursleden uit andere groepen komen. Het is
van het allergrootste belang dat men vooraanstaan
de figuren met bestuurlijke kwaliteiten aantrekt.
Besturen dienen zich niet met technische details
bezig te houden. Dit blijkt ook wel uit de delegatie
mogelijkheden binnen de statuten. Dank zij deze
omstandigheid vervalt ook de gedachte de be
stuursfunctie een full-time-job te laten zijn. Het be
stuur geeft richting aan het beleid en inspireert. Dit
geldt eveneens voor de raad van toezicht, welke
statutair een medebesturend orgaan is. De admini
stratieve controle wordt verzorgd door de accoun
tantsdienst respectievelijk de inspectie. De tech
nische controle behoort niet thuis bij de raad van
toezicht. Bovendien stelt de Wet op de Jaarrekening
geheel nieuwe eisen. Om daaraan te voldoen is
specialistische begeleiding noodzakelijk.
De taak van de raad van toezicht is er veel meer
één van toezicht op het beleid van het bestuur en
hij zal moeten fungeren als overlegorgaan voor het
bestuur, te vergelijken met de raad van commis
sarissen bij de n.v. Bij deze nieuwe opzet is het
ook minder moeilijk om vooraanstaande mensen
met goede bestuurlijke kwaliteiten aan te trekken.
101