de organisatie de procedures en werkmethoden de gebouwen de medewerkers de hulpmiddelen. ORGANISATIE Over de noodzaak tot het totstandbrengen van een goede organisatie is in deze rubriek reeds meermalen het nodige opgemerkt. Teneinde niet in herhaling te vervallen zal dan ook niet verder op dit onderwerp worden ingegaan, hoewel het van groot belang is. PROCEDURES EN METHODEN Ten aanzien van de gebruikte procedures en me thoden is op tc merken dat het in eerste instantie aanbeveling verdient na te gaan of geen over bodig werk wordt gedaan. Men zal dus de vraag moeten beantwoorden of al het opgeleverde werk ook werkelijk nodig is. Hier sluit direct de vraag bij aan of noodzakelijk geachte doeleinden niet in één procedure kunnen worden bereikt door het aanbrengen van modificaties in de bestaande pro cedures. Juist door het in de loop van de tijd ontwikkelen van nieuwe diensten c.q. varianten op bestaande diensten dreigt altijd hot gevaar dat bepaalde pro cedures zich nodeloos los van elkaar ontwikkelen. GEBOUWEN Voor wat betreft de gebouwen zal als regel moe ten worden geroeid met de riemen die men heeft. Op korte termijn is hier geen verandering mogelijk. Wel is het in sommige gevallen mogelijk tot een zekere herindeling te komen en daardoor tot een beter gebruik van de accommodatie. Door een her indeling zou men b.v. kunnen bereiken dat de „loopafstanden'' worden ingekort. Ten aanzien van het gebouw zelf kan alleen in het geval van verbouw of nieuwbouw wat bereikt worden. Zoals reeds is opgemerkt heeft men bij de in deling een wat grotere vrijheid maar ook hier zijn veelal de nodige belemmeringen voor een snelle verandering aanwezig. MEDEWERKERS Bij de medewerkers is het vooral van belang om zorg te dragen voor een goede opleiding verbon den met een voortdurende bijscholing en een goede instructie. Ook aan de opleiding van de lei ders van de bank zelf moet de nodige aandacht worden besteed. Deze is uiteraard van groot be lang gezien de invloed hiervan op de kwaliteit van de leiding. HULPMIDDELEN Er zal naar worden gestreefd om zoveel moge lijk menselijke arbeid te vervangen door machine- arbeid en de menselijke arbeid meer effectief te maken door het aanwenden van mechanische hulp middelen. Naast de vervanging van de boekhoudmachine door de computer zien we een toenemend gebruik van hulpmiddelen als copieerapparatuur, geldtel- en sorteermachines, telmachines met wagentjes enz. Bij het aanschaffen van dergelijke apparatuur is het uiteraard van belang de kosten goed af te wegen tegen het nut. Hierbij speelt tevens mee de tijd gedurende welke men de apparatuur verwacht te kunnen gebruiken. Zo zien we b.v. dat de computer de adressering van de dagafschriften heeft overgenomen terwijl ook steeds meer automatische betalingen door de computer worden verzorgd. Hierdoor vermindert voor de geautomatiseerde banken de betekenis van de adresseermachine en zeker van de grote ma chines met selectiemogelijkheid e.d. Ook is bij deze banken het massale rekenwerk voor de rentebe rekening weggevallen. Een en ander heeft zowel invloed op de benodigde apparatuur als op de tijdsduur gedurende welke deze gebruikt zal kun nen worden. Naast de machines zijn uiteraard ook de overige hulpmiddelen van belang, hierbij kan gedacht wor den aan de gebruikte formulieren, het meubilair e.d. Wie bij een bank met de werkzaamheden ter ver groting van de efficiency zal worden belast, zal af hangen van de algemene organisatie bij de bank. In ieder geval zal echter één persoon belast moe ten worden met de coördinatie van de werkzaam heden op dit gebied. Uiteraard mag van de afzon derlijke chefs zeker worden verwacht dat zij een grote inbreng in deze hebben, zowel in de vorm van meedenken en -praten over gedane voorstellen als in het zelf naar voren brengen van voorstellen tot verbetering van de procedures en methoden. Ten slotte is ook de afdeling Organisatie en Efficiency altijd bereid om in deze als gesprekspartner te fun geren. 87

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 45