VAN DRECTEURENC0NFERENT1E TOT NTEODUCTtECUfiSUS Voor een artikel over opleidingszaken is dit een weinig logische titel. Het lijkt aantrekkelijker de zin om te keren en een levensloop te beschrijven die begint bij de eerste schuchtere stap van een intro ductiecursus, waarna de lange en vaak moeizame weg wordt afgelegd die uiteindelijk bekroond wordt met een benoeming tot directeur. Over zo'n functie-ontwikkeling zijn ongetwijfeld veel belangwekkende dingen te zeggen, maar daar gaat het hier nu niet om. Dit artikeltje wil slechts iets vertellen over het ontstaan van de introductie cursussen en de grote betekenis die de directeu renconferenties bij het tot stand komen daarvan hebben gehad. Toen in het najaar van 1969 de plannen tot het houden van de eerste serie van directeurenconfe renties gestalte kregen, durfde niemand te vermoe den dat daarvoor zo'n enorme belangstelling zou bestaan. De belangstelling was zo groot, dat het niet mo gelijk bleek in de voorjaarsmaanden van 1970 vol doende bijeenkomsten te beleggen om alle inschrij vers te kunnen ontvangen. Vandaar dat het pro gramma na de vakantiemaanden werd voortgezet en de laatste groep pas in begin december aan de beurt kwam. In deze bijeenkomsten stonden twee thema's bij zonder centraal, te weten: a. Wat is het opleidingsaspect van de leidingge vende functie en hoe kan dit in de praktijk ge stalte krijgen? b. Aan welke vaktechnische cursussen bestaat op dit moment in onze organisatie de grootste be hoefte en hoe kan dit zo doeltreffend mogelijk gerealiseerd worden? Het is overbodig te zeggen dat tussen deze twee vraagstukken een onlosmakelijk verband ligt. Im mers, het is één van de belangrijkste verantwoor delijkheden van het leiderschap om een werksitu atie te creëren, waarin de mens werkelijk tot ont plooiing kan komen en waarin de verworven vak technische bekwaamheid zijn praktische beteke nis en zin kan krijgen. Achteraf bezien heeft het zijn nut gehad dat de directeurenconferenties zich over zo'n lange peri ode hebben uitgestrekt. Hierdoor konden onder meer de overleggingen over het tweede thema meer doordacht uitkristalliseren in een opleidings plan dat zo systematisch mogelijk in alle behoeften op dit gebied kan voorzien. Hebben we bij een andere gelegenheid eens ge zegd dat het jaar 1970, voor wat betreft de oplei dingen, vooral in het licht stond van de directeu renconferenties, dan kunnen we daaraan nu wel toevoegen, dat 1971 in het licht zal staan van de realisatie van het opleidingsplan dat vanuit de directeurenconferenties is ontstaan. Dit plan voor ziet in de eerste plaats in de start van introductie cursussen voor nieuw personeel en baliecursussen voor beginnend loketpersoneel. De voorbereidin gen voor de introductiecursus zijn thans geheel voltooid en met ingang van 1 maart a.s. zullen wij de poorten kunnen openen voor een stroom van vele honderden cursisten. De voorbereidingen van de baliecursus zijn in volle gang. De realisatie daarvan zal in september a.s. plaatsvinden. Bij deze plannen hebben de directeurenconfe renties een grote rol gespeeld. Zij zijn van wezen lijke betekenis geweest voor de bepaling van de in houd en de urgentie van de opleidingsbehoeften bij onze banken. Bovendien hebben zij ook in hoge mate de vorm, die deze cursussen hebben gekre gen, beïnvloed. Voor deze vorm zijn een paar dingen kenmer kend. In de eerste plaats het feit dat het tweedaag se bijeenkomsten zullen zijn die in een conferentie oord worden gehouden. Het is een bekend ver- 66

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 24