VAN DRECTEURENC0NFERENT1E TOT
NTEODUCTtECUfiSUS
Voor een artikel over opleidingszaken is dit een
weinig logische titel. Het lijkt aantrekkelijker de zin
om te keren en een levensloop te beschrijven die
begint bij de eerste schuchtere stap van een intro
ductiecursus, waarna de lange en vaak moeizame
weg wordt afgelegd die uiteindelijk bekroond wordt
met een benoeming tot directeur.
Over zo'n functie-ontwikkeling zijn ongetwijfeld
veel belangwekkende dingen te zeggen, maar daar
gaat het hier nu niet om. Dit artikeltje wil slechts
iets vertellen over het ontstaan van de introductie
cursussen en de grote betekenis die de directeu
renconferenties bij het tot stand komen daarvan
hebben gehad.
Toen in het najaar van 1969 de plannen tot het
houden van de eerste serie van directeurenconfe
renties gestalte kregen, durfde niemand te vermoe
den dat daarvoor zo'n enorme belangstelling zou
bestaan.
De belangstelling was zo groot, dat het niet mo
gelijk bleek in de voorjaarsmaanden van 1970 vol
doende bijeenkomsten te beleggen om alle inschrij
vers te kunnen ontvangen. Vandaar dat het pro
gramma na de vakantiemaanden werd voortgezet
en de laatste groep pas in begin december aan de
beurt kwam.
In deze bijeenkomsten stonden twee thema's bij
zonder centraal, te weten:
a. Wat is het opleidingsaspect van de leidingge
vende functie en hoe kan dit in de praktijk ge
stalte krijgen?
b. Aan welke vaktechnische cursussen bestaat op
dit moment in onze organisatie de grootste be
hoefte en hoe kan dit zo doeltreffend mogelijk
gerealiseerd worden?
Het is overbodig te zeggen dat tussen deze twee
vraagstukken een onlosmakelijk verband ligt. Im
mers, het is één van de belangrijkste verantwoor
delijkheden van het leiderschap om een werksitu
atie te creëren, waarin de mens werkelijk tot ont
plooiing kan komen en waarin de verworven vak
technische bekwaamheid zijn praktische beteke
nis en zin kan krijgen.
Achteraf bezien heeft het zijn nut gehad dat de
directeurenconferenties zich over zo'n lange peri
ode hebben uitgestrekt. Hierdoor konden onder
meer de overleggingen over het tweede thema
meer doordacht uitkristalliseren in een opleidings
plan dat zo systematisch mogelijk in alle behoeften
op dit gebied kan voorzien.
Hebben we bij een andere gelegenheid eens ge
zegd dat het jaar 1970, voor wat betreft de oplei
dingen, vooral in het licht stond van de directeu
renconferenties, dan kunnen we daaraan nu wel
toevoegen, dat 1971 in het licht zal staan van de
realisatie van het opleidingsplan dat vanuit de
directeurenconferenties is ontstaan. Dit plan voor
ziet in de eerste plaats in de start van introductie
cursussen voor nieuw personeel en baliecursussen
voor beginnend loketpersoneel. De voorbereidin
gen voor de introductiecursus zijn thans geheel
voltooid en met ingang van 1 maart a.s. zullen wij
de poorten kunnen openen voor een stroom van
vele honderden cursisten. De voorbereidingen van
de baliecursus zijn in volle gang. De realisatie
daarvan zal in september a.s. plaatsvinden.
Bij deze plannen hebben de directeurenconfe
renties een grote rol gespeeld. Zij zijn van wezen
lijke betekenis geweest voor de bepaling van de in
houd en de urgentie van de opleidingsbehoeften
bij onze banken. Bovendien hebben zij ook in hoge
mate de vorm, die deze cursussen hebben gekre
gen, beïnvloed.
Voor deze vorm zijn een paar dingen kenmer
kend. In de eerste plaats het feit dat het tweedaag
se bijeenkomsten zullen zijn die in een conferentie
oord worden gehouden. Het is een bekend ver-
66