landbouwcommentaar Lardinois echter ver van zich wierp tot bij een andere concretisering bleek dat in ieder geval een overheidsgarantie nodig zou zijn. Deze overheids- garantie werd nodig geacht omdat de rentabilitetit van landbouwgrond onvoldoende is voor het op brengen van de gangbare rente. Het zou verder een te grote gok voor een particuliere instelling zijn om er op te rekenen dat de toekomstige stijging van de grondprijs het tekort aan rentabiliteit zal over bruggen. Minister Lardinois voelde er dus niet voor om de overheid de tekorten van een grondbank te laten dekken. Zoals in de Memorie van Toelichting van vorig jaar staat, geloofde de bewindsman meer in een verhoging van de pachtprijs om de grondfinan- ciering uit het slop te halen: daardoor zou er meer geld via verpachting naar de landbouw komen. De grondbank is de afgelopen twee jaar echter zo danig gaan leven in de landbouwpolitieke discus sies dat ook minister Lardinois het raadzaam heeft geacht een commissie in te stellen onder leiding van zijn directeur-generaal, ir. J. W. Wellen. Be halve een aantal andere hoofdambtenaren telde de commissie onder meer de drie voorzitters van de standsorganisaties. Volgens de officiële titel van het rapport-Wellen*, zou er gesproken worden over „het grondbeleid". Behalve over de grondbank wordt echter alleen over een pachtprijsverhoging gesproken. Hierover is de Commissie het niet eens geworden: één deel, de vertegenwoordigers van het ministerie van Land bouw, wil verhoging van de pachtprijs, het andere deel, de vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, wil daar nog eens nader op studeren. Men krijgt daarvoor binnenkort ruimschoots de kans wanneer het Landbouwschap over de pacht heeft gerappor teerd en ook de Minister zijn ideeën over een ver hoging van de pachtprijzen op papier heeft laten zetten. S B.L. ALS GRONDBANK In het rapport-Wellen wordt een voorstel uitge werkt waarbij de Stichting Beheer Landbouwgron den als grondbank zal gaan optreden. Dat past Rapport van de Commissie van Overleg inzake het grond beleid. helemaal in de gedachtengang volgens welke men een op particuliere basis werkende grondbank te riskant acht. Ook wanneer de grondbank een ande re juridische vorm had gekregen zou een inten sieve samenwerking met S.B.L. nodig zijn geweest. Treedt de S.B.L. als grondbank op dan zullen bij de S.B.L. wel aanpassingen nodig zijn. Een belangrijk punt is dat de commissie de grondbank alleen wil laten optreden wanneer be drijven bij vergroting een bepaald minimumopper vlakte bereiken. Bovendien zal de grondbank vol gens het voorstel van de Commissie-Wellen de be drijfsgebouwen niet overnemen. In het geval van bedrijfsovername en bij gebruikmaking van het voorkeursrecht door een pachter zal deze mini mumgrootte reeds aanwezig moeten zijn. Gedacht wordt aan 50 ha voor akkerbouwbedrijven en 30 ha voor het weidebedrijf. Het zal dus soms heel wat passen en meten zijn om voor overdracht aan de grondbank in aanmerking te komen. Heel veel hangt er van af in welke mate en waar grond be schikbaar komt. De nieuwe saneringsregeling kan de mobiliteit van de grond verhogen maar de vraag is wel of daardoor de gewenste bedrijfsvergroting verkregen wordt. Toch is het zeer redelijk dat de grondbank in deze vorm vooral in dienst wordt ge steld van „het structuurbeleid" en de eerste eis daarvan luidt nu eenmaal: vergroting van bedrijven. Veel zal er ongetwijfeld nog gesproken worden over de voorwaarden waarop de grond aan de grondbank overgedragen wordt en de wijze waarop deze in erfpacht aan de gebruiker wordt gegeven. De commissie heeft veel studiemateriaal aange dragen om tot een canon voor de erfpacht te ko men. Genoemd wordt 4 van de prijs van over dracht tijdens de gehele duur van de 26-jarige erfpacht. Ook al omdat de voorwaarden tot ver lenging van de erfpacht vrij strak kunnen uitpak ken, is de pacht voor de grondgebruiker veel aan trekkelijker. Minister Lardinois heeft in de Tweede Kamer be loofd om zijn mening over de grondbank mede te delen binnen zes weken na het verschijnen van het rapport-Wellen. Wellicht zal hij aan de instel ling van de grondbank een voorstel verbinden tot verhoging van de pacht. Er valt dan echter nog heel wat te onderhandelen over de inhoud zowel van de verhoging van de pachtprijzen als over de inhoud van de grondbank. 56

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 14