ORGANISATIE EN EFFICIENCY O Regelmatig is in de afgelopen jaren in deze ru briek de aandacht gevestigd op de zeer snelle groei van de banken die het noodzakelijk maakt een aanpassing van de organisatie van de bank aan de gewijzigde omstandigheden door te voeren. Met een eenvoudige uitdeling van het werk over de diverse aanwezige functionarissen kan niet meer worden volstaan. In hoofdzaak is dan ook, na de naamswijziging van de rubriek per januari 1969 hierin aandacht besteed aan onderwerpen van organisatorische aard. In dit verband werd o.m. de aandacht geves tigd op de volgende onderwerpen. DELEGATIE Delegatie van werkzaamheden is noodzakelijk om op een goede wijze het hoofd te kunnen bieden aan de wassende stroom van werkzaamheden. Niet alleen nemen de afzonderlijke werkzaamheden steeds meer in omvang toe (denken we hierbij alleen maar aan het bankgiroverkeer) maar boven dien is door de uitbreiding van het dienstenpakket een grotere spreiding in de werkzaamheden ont staan. Het alles zelf doen wordt hierdoor onmoge lijk en er ontstaat een behoefte aan specialisatie. CONTROLE Zowel de groeiende omvang van de bank als de noodzakelijke delegatie scheppen een steeds toe nemende behoefte aan controle. Met name de in terne controle wordt uitermate belangrijk. Er moet voor de leiding zekerheid bestaan dat de toege kende bevoegdheden ook goed worden gebruikt. Deze zekerheid kan slechts worden verkregen door invoering van een daarop gericht systeem van maatregelen. FUNCTIESCHEIDING Een van de belangrijkste middelen om tot een goede interne controle te komen is het toepassen van een adequate functiescheiding. Beheers- be- warings- en registratiefuncties dienen in principe gescheiden te blijven. Zo dit niet geheel en al mo gelijk is dient in ieder geval de registrerende func tie niet met de andere functies te worden ver mengd. COMMUNICATIE Teneinde voldoende coördinatie te houden en zorg te dragen voor een goed „doorkomen" van de geplande doelstellingen is het nodig om te komen tot een sluitend geheel van maatregelen ter be reiking van een goede communicatie. ORGANISATIESCHEMA Het is noodzakelijk om het opgestelde organi satieplan in hoofdlijnen vast te leggen in een or ganisatieschema. Hierdoor worden voor een ieder de bestaande verhoudingen duidelijk tot uitdruk king gebracht. Het organisatieschema is als het 40

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 42