wet op ondernemingsraden werknemers de kandidatenlijst hebben onder steund. REGLEMENT De werkwijze van de ondernemingsraad wordt geregeld in een reglement dat moet zijn goedge keurd door de bedrijfscommissie. Dit reglement wordt vastgesteld door de ondernemingsraad. Het mag vanzelfsprekend geen bepalingen bevatten die in strijd zijn met de wet. In het reglement zal in ieder geval geregeld moeten worden op verlangen van welk aantal leden de ondernemingsraad dient te worden bijeengeroepen; hoe de bijeenroeping zal geschieden; hoeveel leden bijeen moeten zijn om een vergadering te kunnen houden; hoe het stemrecht wordt uitgeoefend; hoe in het secreta riaat wordt voorzien; hoe de agenda van de ver gaderingen wordt opgemaakt en aan het personeel bekend gemaakt alsook hoe van de ondernemings raad aan de werknemers verslag zal worden ge daan. Voorts is het wenselijk in het reglement de re gelingen op te nemen waaraan in de praktijk be hoefte blijkt te bestaan en met name regelingen welke dienen om bepaalde onduidelijkheden weg te nemen. Zo zou bij voorbeeld in het reglement een aanvulling kunnen worden gegeven op de wettelijke bepaling dat zowel de ondernemer als de ondernemingsraad zaken aan de orde kunnen stellen waarover overleg wenselijk wordt geoor deeld. Uit het feit dat de wet dit recht aan do ondernemingsraad als zodanig toekent, moet wor den afgeleid dat het niet aan de individuele leden van de ondernemingsraad toekomt, tenzij zulks bij reglement is geschied. Indien men aan bepaalde leden van de ondernemingsraad het recht wil geven zaken aan de orde te stellen, moet dit der halve uitdrukkelijk in het reglement worden be paald. (Met het recht om zaken aan de orde te stellen verwarre men niet het recht om vragen te stellen. Het bestaan van dit recht wordt ook zonder een uitdrukkelijke bepaling in het reglement er kend, evenals trouwens het recht van de onder nemer om niet op alle vragen te antwoorden). COMMISSIES Naarmate een onderneming groter wordt zullen ook de zaken die de ondernemingsraad te behan delen krijgt een complexer karakter krijgen. Het kan in zulke gevallen doelmatiger zijn dat be paalde onderdelen van de taak van de onder nemingsraad over afzonderlijke commissies uit die raad worden verdeeld. Het wetsontwerp staat daarom uitdrukkelijk toe dat de ondernemingsraad vaste commissies uit zijn midden kan instellen en aan deze bepaalde bevoegdheden mag delegeren. Voorts wordt aan de ondernemingsraad de be voegdheid gegeven bepaalde commissies ad hoe in te stellen, welke tot taak hebben de behande ling van onderwerpen door de ondernemingsraad voor te bereiden. Deze commissies behoeven nu hun taak tot voorbereidend werk beperkt blijft niet uitsluitend uit leden van de ondernemings raad te zijn samengesteld. Ook andere werknemers uit het bedrijf kunnen in een commissie ad hoe zitting hebben. Als nieuwigheid is de zogenaamde jongeren- commissie te vermelden. Deze wordt voorgeschre ven in bedrijven, waarin als regel ten minste 25 personen werkzaam zijn die nog geen 21 jaar oud zijn. De jongerencommissie is een adviescollege. Zij adviseert de ondernemingsraad in alle aange legenheden die uitsluitend of in overwegende mate van belang zijn voor de in de onderneming werk zame jeugdige personen. De commissie heeft geen taak ten aanzien van de zaken die niet van speci fiek belang zijn voor de jeugdige werknemers in de onderneming. Ook kunnen aan de jongeren- commissie geen bevoegdheden van de onder nemingsraad worden gedelegeerd. De samenstelling van de jongerencommissie moet zodanig zijn dat ten minste de helft van de commissie bestaat uit in de onderneming werk zame personen van jonger dan 21 jaar. Omtrent de samenstelling van de andere helft bepaalt de wet niets. Naar verluidt is dit gedaan om daaromtrent alle vrijheid te laten. Daarom behoeft, wat deze andere helft betreft, niet de eis, geldend voor vaste commissies in het algemeen, te worden ge steld dat de leden uit het midden van de onder nemingsraad moeten worden gekozen. De jonge rencommissie mag ook geheel uit personen jonger dan 21 jaar zijn samengesteld. NALEVING VAN DE WET De wet op de ondernemingsraden uit 1950 kende geen sancties ter naleving van de wet. Dienten gevolge waren er nogal wat bedrijven, die ondanks 32

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 34