wat anderen schrijven 2. marketing als middel 3. marketing als methode Marketing als principe betekent een op de cliën ten gerichte ondernemingspolitiek. Hieronder valt niet alleen de voortdurende aan passing aan de zich veranderende markt, maar ook de markt voor een bepaalde dienst of produkt geschikt maken. Indirect wordt natuurlijk rekening gehouden met de doelstellingen van het bedrijf (winst, groei, al gemeen belang). Marketing als principe vereist daarom visionair denken. Het zich richten op de clientèle moet als een rode draad door alle afde- delingen lopen. Hiertoe beschouwt Penzkofer de ontwikkeling van een management-filosofie zeer nuttig. Onder marketing als middel verstaat de schrijver het verkoopapparaat van de bank. Marketing als methode is de uitdrukking voor een bewuste en systematische besluitvorming. Het moderne marketing idee is echter pas binnen het bedrijf toepasbaar als traditionele opvattingen opgegeven worden en men gebruik maakt van moderne management-technieken. Ook kleinere banken kunnen actief zijn op het gebied van beleggingsadviezen en vermogensbe heer, aldus Joachim Kleinhans in Wirtschaftswoche. Reeds in 1967 ontwikkelde men bij de Duitse Raiffeisenorganisatie plannen om te komen tot deze nieuwe vorm van dienstverlening. De oprich ting van de nieuwe afdeling, bestaande uit drie sectoren, vermogensopbouw, vermogensbelegging en vermogensbeheer zou natuurlijk op onover komelijke personele moeilijkheden gestuit zijn, als de centrale organisatie niet zijn ondersteuning bij de realisatie had gegeven. Honderden experts werden reeds opgeleid. Toch zou aan de behoefte van deskundigen voor de 7.000 Raiffeisenbanken met 8.000 bijkantoren niet voldaan kunnen worden, als geen experts van de regionale centrale banken in noodgevallen als „vliegende brigade" bij plaatselijke banken inge schakeld konden worden. Andere nieuwe diensten van de Centrale Bank zoals bij voorbeeld „Raiffeisen Anlage Fahrplan 70" en de „Computerberatung" vullen de adviezen over vermogensbeheer aan, zodat de kleine Raif- feisenbank dezelfde service kan geven als de grote bank. Het vermogensbeheer en de beleg gingsadviezen van de Raiffeisenbanken hebben als voornaamste grondslagen: de adviezen moeten aangepast zijn aan de persoonlijke omstandigheden van de cliënt en onafhankelijk zijn van de zakelijke belangen van de bank. Juist de structuur van de Raiffeisenorganisatie maakt het mogelijk dit door te voeren. De nauwe relatie met de plaatselijke bevolking maakt individuele adviezen mogelijk, schrijft J. Kleinhans. Elektronische informatieverwerking is de snelst groeiende industrie en in de tachtiger jaren zal zij vermoedelijk belangrijker zijn dan de olie- en auto industrie. Voeg hieraan toe de uitspraak van John Diebold, automatiseringsexpert, dat de financiële sector één van de twee bedrijfstakken is (de dagbladuitgeverij is de andere) die het meest in aanmerking komt voor automatisering en de uitdaging en de moge lijkheden werden duidelijk, aldus Credit Union Ma gazine. De verandering komt vooral in drie as pecten tot uiting: De eerste zal de mogelijkheid geven een grotere verscheidenheid van diensten aan te bieden. Een tweede, nog niet gerealiseerd gebruik van de computer, is de operations research (OR). Banken kunnen door van OR gebruik te maken hun markt analyseren om zodoende de inkom sten op te voeren, de benodigde reserveringen vast te stellen, de kosten van nieuwe activiteiten berekenen, de winst- en kostenplaatsen beheersen en de vestigingsplaatskeuze bepalen. Kostenberekening is momenteel bij de Credit Unions een verwaarloosd onderwerp. Computers kunnen echter zodanig ingezet worden dat ze de leiding de nodige kosteninformatie over nieuwe diensten, nieuwe werknemers en andere werkge bieden kunnen verstrekken. Een derde toepassing is even veelbelovend: de aansluiting van de plaatselijke banken op de com puter. Een uitwisseling van de informatie tussen de Credit Unions zal statistische vergelijkingen verge makkelijken, het verzamelen van materiaal voor de researchafdelingen zal vereenvoudigd worden en de leiding zal meer vergelijkingsmateriaal ter beschik king hebben bij het nemen van beslissingen. Voor de computer lijken de mogelijkheden bijna onbe perkt. 30

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1971 | | pagina 32