WAT ANDERE BANKEN EN ORGANISATIES SCHRIJVEN De Raiffeisenbank in Söhre bij Kassei, een kre dietcoöperatie, heeft de laatste tijd aangetoond dat door een flexibele bedrijfsvoering ook onder moeilijke concurrentieomstandigheden succesvol kan worden gewerkt, aldus Raiffeisen-Rundschau. De bank heeft zich onder meer toegelegd op het verkopen van o.a. hobby- en tuinartikelen en op reisbemiddeling. In het souterrain van de bank is een goed gesorteerde tuinartikelenmarkt ge opend. Tegen het einde van dit jaar verwacht men een omzet van 100.000 DM. Naast de sterk in prijs concurrerende artikelen die de bank aanbiedt, hebben de cliënten de moge lijkheid zonder contant geld te betalen. Er worden adviezen verstrekt door deskundigen. Voor de omwonenden worden z.g. „Open deur" gehouden, waarbij ze in de gelegenheid worden gesteld de verschillende afdelingen te bezichtigen. Dit alles heeft bijgedragen tot een toename van het ledenaantal en een gunstige ontwikkeling van de bank. Banken die het „Management by Objectives" systeem invoeren kunnen hun belangrijkste mana- gement-problemen voor de zeventiger jaren ver minderen of zelfs oplossen, aldus een van de directeuren van het Engelse organisatiebureau Urwich Orr, volgens een verslag in de Financial Times. Het systeem is een poging de gestelde winst en groeipercentages te bereiken en dit te combi neren met de noodzaak voor de manager hieraan bij te dragen. Met de steun van het top-manage- ment kan het systeem bijdragen tot de oplossing van bankproblemen door verbetering van planning en beheersmethoden, het afwijzen van minder- effectieve methoden van management-ontwikkeling en door verbetering van de prestaties van iedere manager van de bank. Het hoofddoel van een bank is de winst op lange termijn te maximaliseren met behulp van de mid delen die beschikbaar zijn. Er moet aan winstplanning worden gedaan, waar bij rekening moet worden gehouden met de sterke en zwakke zijden van de bank en de mogelijkheden die de bank heeft als onderdeel van de maat schappij. Een kritische analyse voor enkele jaren in de toekomst geeft de mogelijkheid onmiddellijk te reageren op de nieuwe ontwikkelingen. De werkelijke waarde is vooral van opvoed kundige aard. Het geeft de noodzaak om belang rijke feiten te verzamelen en de directeuren tot het interpreteren van fundamentele vragen te stimu leren. Dat „planning by objectives" in de bankwereld steeds meer aandacht krijgt, blijkt uit een artikel in het Amerikaanse blad Business Week van 7 november, dat vertelt over de State Street Bank in Boston. Het blad stelt dat er tegenwoordig veel banken zijn die beschikken over een masterplan, maar dat er maar weinig zijn die er veel aandacht aan besteden. Dit kan echter niet gezegd worden van State Street Bank. Het plan van deze bank bestaat uit 5 delen. Deze hebben betrekking op opleiding, controle op de middelen, lange termijn-planning, carrière planning en management by objectives. Tot dit laatste behoort o.m. een streefcijfer voor de groei van de bank. Basis hiervoor vormden de resul taten van een 15-tal Amerikaanse banken die het beste geleid worden. 512

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 26