organisatie en efficiency op het verlagen van de omloopsnelheid van de spaargelden. Waarop het plan ook betrekking heeft, in ieder geval betekent het dat een bepaalde doelstelling wordt gegeven en dat daardoor tevens een be paalde taakstelling aanwezig is. Men zal immers bij de uitvoering moeten streven naar het bereiken van het gestelde doel. Dit brengt mede dat ook voortdurende rappor tage nodig is, enerzijds om aan te geven in hoe verre men reeds is gevorderd op de weg naar het gestelde doel en anderzijds om bij achterblijven op de weg naar dat doel in een zo vroeg mogelijk stadium te kunnen ingrijpen teneinde het bereiken ervan binnen de vastgestelde tijd alsnog veilig te stellen. BASIS VOOR HET PLAN Een plan zal enerzijds gebaseerd zijn op de ver wachting die men heeft van de toekomst en die voortvloeit uit een grondige analyse van de in deze bekende feiten en heersende trends. Anderzijds zal men zich op het verleden baseren en de eerder bereikte resultaten in ogenschouw nemen. Welke factoren zullen overwegen is uiteraard afhankelijk van de doelstelling van het plan als mede van de tijd waarvoor gepland is. Teneinde zich te kunnen baseren op de histo rische gegevens zullen deze aan een nauwkeurige analyse moeten worden onderworpen na een zorg vuldige verzameling van de beschikbare gegevens. Tevens zal hierbij moeten worden nagegaan in hoeverre nog andere gegevens noodzakelijk zijn ter verkrijging van een duidelijk inzicht. Uit de diepgaande analyse van de ter beschik king komende gegevens kunnen allerlei vragen naar voren komen die de basis kunnen vormen voor planning ter verbetering van de bedrijfs voering. Als voorbeeld kunnen de navolgende vragen dienen. Waarom blijft de rentabiliteit achter bij die van vergelijkbare banken? Een nadere analyse zal hier moeten uitwijzen of het gesignaleerde feit het gevolg is van een te lage rentewinst, van te lage overige bank- ontvangsten dan wel door de kosten wordt ver oorzaakt. Waarom sluit het ene kantoor naar verhouding veel meer reisverzekeringen, reizen e.d. af dan het andere? Waaruit zijn de relatieve verschillen in aan tallen jeugdspaarders bij de diverse kantoren te verklaren? Waarom wordt op een bepaalde afdeling of op een bepaald kantoor veel meer overwerk ver richt dan op het andere? Deze reeks is uiteraard nog uit te breiden met vele andere vragen daar alle bedrijfsaspecten hier bij betrokken kunnen worden. Als regel zal niet een bepaalde oorzaak kunnen worden aangegeven voor het bestaan van een negatieve of positieve positie op een bepaald on derdeel maar zal er sprake zijn van een complex van oorzaken. Ook in deze zal een uitgebreid onderzoek nodig zijn om de diverse oorzaken op te sporen. Alle verkregen uitkomsten vergroten het inzicht in de bedrijfsuitoefening en bieden een grondslag voor de opbouw van de plannen. In eerste instan tie zal men er naar streven de negatieve punten op te heffen en de positieve punten uit te breiden. TOTAALPLAN In het voorgaande zijn een aantal punten aange roerd die aanleiding kunnen zijn tot het opstellen van een plan, een taakstelling voor de toekomst. Uiteraard zal er voor dienen te worden gezorgd dat de diverse plannen met elkaar worden gecoör dineerd tot een totaalplan. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat de uitvoering van het ene deelplan de uitvoering van het andere deelplan belemmert. Er moet sprake zijn van een harmonisch geheel. 484

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 46