Een andere waardering van de economische groei kan voor de landbouw dan ook belangrijke gevolgen hebben. Het positief waarderen van zuurstofproduktie, stofreiniging, variatie in landschapsbeeld en recrea tieve waarden kan er misschien toe leiden dat een financiële bijdrage kan worden verkregen voor doorwerken" volgens de traditie. De mogelijkheid van een vergoedingsregeling en van „beheersover eenkomsten" bestaat reeds volgens de natuurbe schermingswet. Genoemde „beheersovereenkom sten" zijn ook ter sprake geweest bij het uit pro- duktie nemen van grond in het kader van het plan-Mansholt. Vanwege de kosten verwachten we niet dat beheersovereenkomsten of soort gelijke overeenkomsten op „conserverende" basis ooit op grote schaal worden toegepast, temeer omdat het strijdig is met de tendens tot schaal vergroting. Het aanleggen van grote bosgebieden bij voorbeeld in staatsbeheer spreekt econo misch gezien meer aan. De kans dat het beginsel „de vervuiler moet betalen" niet overal in dezelfde mate wordt toe gepast is bij provinciale regelingen niet denk beeldig. Dan bestaat het gevaar van concurrentie vervalsing. Ook internationaal is de kans op on evenredig grote kostenverzwaring niet uitgesloten, wat een negatieve invloed kan hebben op de prijs verhoudingen, op onze exportpositie, op de be talingsbalans en op de werkgelegenheid. PROBLEMEN RONDOM DE NIEUWE WETTEN Als de vervuiler moet betalen zal hij graag ver schillende dingen willen weten. Welke toerekeningsmaatstaf gaat men toepas sen en wie moet die hanteren, registreren en controleren? In welke mate kunnen bijdragen worden ver wacht van personen of bedrijven die bij uit zonderlijke zuiverheid groot belang hebben? Men denke aan waterleidingbedrijven, veehou ders en tuinders die water van een bepaalde minimumkwaliteit nodig hebben. Wanneer men uitzonderlijk door vervuiling ge dupeerden een schadevergoeding wil geven, wie moet dat dan regelen? Komt er een rechtszekere beroepsprocedure? Allemaal vragen die nog onvoldoende zijn be antwoord, maar de wetgever die deze vragen op roept moet een zo harmonieus mogelijke regeling waarborgen. DE WEG NAAR EEN ADEQUAAT MILIEUBEHEER IS KOSTBAAR EN LANG Het zal nog veel onderzoek, kosten, inspanning en tijd vergen om van milieuvervuiling te komen tot milieubeheersing. Het is echter wel urgent. Sommigen beweren, dat men koste wat het kost moet komen tot milieuverbetering; men moet ech ter oppassen niet te veel ineens te willen waardoor 475

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 37