DE NOODZAAK TOT PLANNING Hoewel men wellicht zal opmerken dat het ver melden van genoemde regels niets anders is als het intrappen van open deuren en het gezonde verstand hier de weg al wijst, blijkt meermalen dat in deze toch wel veel de weg van de improvisatie wordt gevolgd. Hoewel het vermogen tot improvisatie een zeer nuttige eigenschap is, verdient het toch aan beveling deze talenten te bewaren voor onver wachte situaties en voor de meer voorzienbare tot planning over te gaan. Er blijft dan nog genoeg te improviseren over. Dat in deze rubriek de aandacht weer op dit aspect wordt gevestigd vloeit voort uit de nadering van de jaarwisseling en de daarbij behorende jaarafsluiting en het samenstellen van de balans. De hieruit voortvloeiende drukte mag nog steeds niet worden onderschat. Ook niet bij de geautoma tiseerde banken al zijn hier dan vele werkzaam heden door de computer overgenomen. Bovendien zijn nog vele banken niet geautomatiseerd. OPSTELLEN VAN HET PLAN Bij het maken van de planning voor de te ver richten werkzaamheden speelt uiteraard ook de delegatie weer een rol. De noodzaak tot het dele geren van bevoegdheden en verantwoordelijkheden is reeds meermalen in het kader van deze rubriek naar voren gebracht en hierop zal dus niet verder worden ingegaan. Wel brengt de delegatie mede dat de verant woordelijke personen de eigen planning dienen op te stellen. Zij in eerste instantie dienen het plan te maken voor het verloop van de werkzaamheden voor zover die onder hun verantwoordelijkheid vallen. De directeur zal coördinerend moeten optreden Naast het bepalen van het tijdstip waarop de plan nen klaar moeten zijn zal hier onder meer onder vallen het beslissen over de te verlenen hulp aan de diverse afdelingen. De verschillende deelplannen zullen in een ge zamenlijke bespreking moeten worden gecoördi neerd en door de directeur worden goedgekeurd. Nauw verbonden aan de planning is het treffen van voorzieningen waardoor de leiding van onmid dellijke informatie over eventuele achterstand in het werk verzekerd is. Snelheid is in deze wel een eerste vereiste. Een achterstand, hoe dan ook ontstaan, kan immers de uitvoering van het plan in gevaar bren gen en zal derhalve direct moeten worden opge vangen. FACETTEN VAN DE PLANNING Bij de planning zal aandacht moeten worden be steed aan de volgende facetten: (j het „uitwissen" van eventuele bestaande achter stand (met name de renteberekening van de rekening-courant is hier nogal eens het slacht offer van drukke perioden); het „bijhouden van de dagelijkse gang van zaken" zodat voorkomen wordt dat achterstand ontstaat; het „vooruitlopen" op de te verrichten extra werkzaamheden zodat deze zoveel mogelijk worden afgevlakt; het „uitvoeren" van de resterende extra werk zaamheden (met name de jaarafsluiting). Daar men van fouten alleen maar kan leren is het nuttig en aan te bevelen eventueel blijkende tekort komingen in de planning vast te leggen zodat daar van bij toekomstige planning gebruik kan worden gemaakt. Het aanwezig zijn van een gefundeerde planning zal de werkzaamheden over het algemeen met een grotere soepelheid doen verlopen. Doordat de ge hele aangelegenheid in een algemeen kader is geplaatst zal het gemakkelijker zijn om bij voorbeeld een overwerkschema op te stellen waarbij op een soepele manier rekening kan worden gehouden met de verschillende (en soms tegenstrijdige) be langen. 433

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 47