Hwriijk. hi-Ui t O Hfini-I gingen in het Europoortgebied en op de Maas vlakte. Bovengenoemde verschuiving in de ruimtelijke situaties van woon- en werkgebieden brengt een woon- en werkverkeer over steeds langere afstan den met zich mee. Dit kan leiden tot overbelasting van het wegenstelsel tijdens de spitsuren. De reis tijd neemt door deze verkeerscongestie weer toe. Het is daarom noodzakelijk dat een goed functio nerend verkeers- en vervoersnet wordt aangelegd om de woon-werk-verkeersstromen, binnen een gebied met meer dan 1 miljoen inwoners op vlotte wijze af te wikkelen. De regio zal als één geheel moeten functioneren. De omvang van de regio kan zich daarom niet tot de grenzen van het Rijnmondgebied beperken. In planologisch opzicht zal het gebied in de komende jaren steeds meer zuidwaarts uitgroeien. De structurering in de regio moet gericht zijn op de ontwikkeling van een beperkt aantal kernen, die kunnen uitgroeien tot grotere stedelijke eenheden met een verzorgingsniveau, dat duidelijk boven die van stedelijke woonwijken uitkomt. Deze centra zijn functioneel ondergeschikt aan het hoofdcen trum de Rotterdamse city maar hebben een eigen gebied van voldoende omvang om tot een stedelijk knooppunt uitgebouwd te worden. De wenselijke omvang van een dergelijke kern met 377

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 39