groter. De veiligheid van woongebieden bij indus
trieën is een ernstig vraagstuk, de geluidshinder
neemt toe en de drink- en zoetwatervoorziening
vraagt om nieuwe maatregelen.
twaalf jaar zullen in Rotterdam de mogelijkheden
tot uitbreiding van het woongebied zeer beperkt
zijn, evenals in andere gemeenten in het Nieuwe
Waterweggebied.
REGIONALE RUIMTELIJKE STRUCTUUR
De omvangrijke uitbreidingen van werk- en
woongebieden, die in het Rijnmondgebied gedu
rende de laatste decennia tot stand zijn gekomen,
hebben geleid tot een sterke stedelijke concen
tratie op de rechter Maasoever, welke een band-
stedelijke vorm gaat aannemen van ongeveer 20
km lengte en 3 4 km breedte van Vlaardingen
tot Capelle a/d IJssel.
De verzorgende centra zijn in dit noordelijk ge
bied, dat circa 600.000 inwoners omvat, vrij sterk
tot ontwikkeling gekomen, speciaal de city van
Rotterdam en het vernieuwde hart van het Vlaar-
dingse woongebied.
De woongebieden op de linker Maasoever be
vinden zich in een verschillend groeistadium. Zij
vertonen nog geen duidelijke kernenopbouw. In
beginsel zijn hier drie woonconcentraties te onder
scheiden: het gebied Rotterdam-Zuid (250.000 inw.)
dat grotendeels is voltooid, Ridderkerk-Slikkerveer
(40.000 inw.) en Hoogvliet-Spijkenisse (60.000 inw.),
welke gebieden in een dynamische groeifase ver
keren.
Een duidelijke opbouw in de vorming van centra
is hier nog niet te onderkennen. Buiten deze gro
tere woonconcentraties geeft Rijnmond een ver
scheidenheid van circa 20 kleinere kernen te zien
met een stedelijk- of dorpskarakter, welke totaal
120.000 inwoners omvatten. Mede door de ruim
telijke uitgroei van de werkgebieden en door het
tekort aan variatie in de stedelijke woonmilieus
staan deze kleinere kernen sterk in de belangstel
ling als woongelegenheid.
DE WERKGELEGENHEID
In tegenstelling tot de transport- en overslag
functie, wordt een sterke uitbouw van de indus
triële functie van de havens in dit gebied niet
voorgestaan. De dienstensector omvat thans circa
60 van de totale werkgelegenheid en zal nog
verder worden uitgebouwd.
De groei van de Rijnmondbevolking blijft relatief
achter bij die van Nederland. In de eerstkomende
DE WOONGELEGENHEID
Komt het bevolkingszwaartepunt steeds verder
van het centrale deel van het Rijnmondgebied te
liggen, de ontwikkeling van de werkgelegenheid in
de dienstensector leidt tot een verdere concen
tratie van de stedelijke kerngebieden (city Rotter
dam). Daarnaast is een toenemende verplaatsing
in westelijke richting in de locatie van werkgelegen
heid te verwachten, met name door nieuwe vesti-
376