IBBBBlllBBBBBBBBBBBBMBMiWfBBBl thuis zal voelen. De vrees, dat de grote ruimte waarin men samenwerkt ten koste gaat van indivi dualiteit en privacy, zijn naar het oordeel van de ontwerpers ongegrond. Verwacht kan worden dat men zich juist door de open ruimte meer bij het grote geheel betrokken zal gaan voelen. Ook ziet men het samenwerken met anderen in één ruimte als een stimulans voor de arbeidsprestatie. Wie anderen ziet werken, kan zelf niet achterblijven. Een vermeldenswaard facet van het werken in een landschapkantoor en de vrijheid die men heeft, is de pauzeruimte, waarin elk personeelslid zich even met een krant en een kop koffie kan terug trekken op een moment dat hij daar behoefte aan heeft. Klimaatsregeling (koeling) behoort dan ook zon der meer tot de standaarduitrusting van het land schapkantoor. Zeer belangrijk zijn ook de akoes tische voorzieningen, die er voor dienen te zorgen dat men geen geluidshinder van elkaar ondervindt. Technisch is dit probleem op te lossen door mid del van geluiddempende plafonds, vaste vloer bedekking en akoestische schermen. Ook de vele plantenbakken, die kenmerkend zijn voor het kantoorlandschap en waaraan dit kantoor type waarschijnlijk zijn naam dankt, hebben een akoestische functie. Het vele groen is derhalve niet alleen decoratief maar ook functioneel be doeld. Voorts behoren ook speciale lichtarmaturen en een speciale plafondconstructie waarin de lucht- behandelingsapparatuur is verwerkt, tot de tech nische voorzieningen van het landschapkantoor. SLECHTS IN BEPAALDE GEVALLEN GESCHIKT De verwachtingen over het nieuwe hoofdkantoor van de Raiffeisenbank Amsterdam zijn hoogge spannen. Het wordt de eerste bank in ons land die volgens de formule van het kantoorlandschap wordt gebouwd. Voor de meeste aangesloten banken is dit kan toortype echter niet geschikt. De Raiffeisenbank Amsterdam kan de hier omschreven opzet reali seren omdat het gaat om een groot gebouw, dat als centraal administratiekantoor voor de bank gaat fungeren. Verspreid over de stad Amsterdam be schikt de bank over een ruim aantal kantoren. Al deze kantoren zijn full-service-kantoren waar alle routinezaken kunnen worden afgewikkeld en waar zaken van meer gewicht kunnen worden voorbe reid. Slechts voor besprekingen met de directie en de specialisten van de bank behoeven de cliënten zich naar het hoofdkantoor te begeven. Overigens is het niet voor cliënten toegankelijk. Een publieks hal met loketten komt in het landschapkantoor van de Raiffeisenbank Amsterdam dan ook niet voor. TECHNISCHE VOORZIENINGEN Aan een open ruimte waarin een groot aantal mensen hun dagelijkse werkzaamheden verrichten, dienen uiteraard hoge technische eisen te worden gesteld. 353

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 15