iijjiijiiiiLjiRHiikjijiamil
1
Naast het wegvervoer neemt het vervoer te
water een belangrijke plaats in. Uitgedrukt in ton-
kilometers is hot aandeel van de binnenvloot in het
totale binnenlandse vervoer ruim 41 Het auto-
vervoeraandeel is ruim 51 terwijl de spoor
wegen 8 voor hun rekening nemen. Deze
laatste sector vertoont in het binnenlands verkeer
een geleidelijke achteruitgang in het aantal ton-
kilometers, namelijk van 2,2 miljard in 1965 tot
1,6 miljard in 1968. De binnenvaart zag haar ver-
voersprestatie oplopen van 5,8 tot 8,7 miljard ton-
kilometer.
BINNENVAART EEN ZAAK VAN KLEINE ZELF
STANDIGEN
Naast het eigen vervoer door bedrijven, met
name in de tankvaart, kent men het beroepsver-
houdt verband met de afzonderlijke typen vergun
ningen die krachtens de Wet Goederenvervoer
Binnenscheepvaart voor ieder van deze vervoers
vormen worden afgegeven.
Per 1 januari 1965 waren er in Nederland circa
85.000 binnenvaartondernemingen, waarvan circa
95 slechts over 1 tot 2 vaartuigen beschikte.
Een groot deel van de binnenvloot bestaat uit rela
tief kleine vaartuigen. Bovendien is er sprake van
een aanzienlijke veroudering. Van de tonnage aan
tank- en vrachtschepen viel in 1965 ruim 61 in
de klasse beneden de 300 ton. Van het totale laad
vermogen was 63 ouder dan 35 jaar.
UITBREIDING EN MOTORISERING
Dat de binnenvloot een sterk vergrote vervoers-
prestatie heeft kunnen leveren is het gevolg van
voer. Dit valt uiteen in het geregeld of beurtvervoer
op vaste trajecten en het ongeregelde vervoer.
Onder dit laatste valt onder meer de wilde vaart
met als bijzondere vorm de campagnevaart (ver
voer van fabrieksaardappelen). Genoemde indeling
een sterke uitbreiding en motorisering van de
vloot. Het aantal schepen nam toe van 15.700 in
1957 tot bijna 20.500 in 1969. Het laadvermogen
groeide in genoemde periode met 51 Daarnaast
leidde een sterke motorisering tot aanzienlijke ver-
255