aantal ondernemingen In die jaren slechts met 8 toenam. Het toenemende beroep op het vervoers- apparaat werd dan ook in hoofdzaak opgevangen door een sterk vergroot laadvermogen per onder nemer. Dit laadvermogen groeide met maar liefst 58 Beziet men de vraag naar transport, dan blijkt overigens dat het internationale transport bedrijf aanzienlijk sterker is gegroeid dan het bin nenlandse vervoer. Het vervoerde gewicht in het zogenaamde grensoverschrijdend verkeer nam met 160% toe terwijl de toename in het binnenlands verkeer slechts 40 bedroeg. TELEURSTELLEND RENDEMENT Wie mocht denken dat de snelle expansie van het vervoersapparaat uitgelokt zou zijn door of ge paard zou zijn gegaan met een gunstige rende mentsontwikkeling vergist zich. Het tegendeel is waar. Sedert het begin van de zestiger jaren is de rentabiliteit in deze bedrijfssector vrijwel continu teruggelopen. Het percentage bedrijven met een bedrijfseconomisch verlies verdubbelde tussen 1961 en 1967 tot rond 40%. Deze gang van zaken wordt verklaard door de groeifase waarin het weg- vervoersbedrijf zich bevindt. De eisen welke de verladers stellen, arbeidskostenstijgingen en snelle technische ontwikkelingen zijn factoren van belang. STRUCTUUR Het vervoersaanbod wordt geleverd door ruim 12.000 transportbedrijven. Naast een klein aantal grote bedrijven vindt men in deze bedrijfstak een grote groep kleine bedrijven. Let men op de grote bedrijven, dan kan worden vastgesteld dat de groep met zes of meer vrachtauto's in bedrijf, dit betreft 15% van het aantal bedrijven, beschikt over 60 van het vergunde laadvermogen. Aan de andere zijde van de schaal zijn er de bedrijven die over minder dan drie vrachtauto's be schikken. Deze bedrijven, 60 van het aantal, be- 223

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 37