organisatie en efficiency
groot en hieraan zal zo weinig mogelijk moeten
worden toegevoegd.
De samenstelling van de informatie moet met
zo weinig mogelijk extra kosten en moeite
dienen te geschieden. In dit verband is het ge
wenst dat zij zo veel mogelijk aansluit bij de
reeds intern verzamelde gegevens.
De opzet moet systematisch zijn zodat in de
loop van de tijd vergelijkbare reeksen ontstaan.
DE VORM WAARIN DE INFORMATIE WORDT
VERSTREKT
Een andere vraag die zich voordoet is die be
treffende de vorm waarin de gegevens dienen te
worden verstrekt. In principe kan hierbij gebruik
worden gemaakt van cijferopstellingen en grafie
ken.
Bij een grafiek kan men als regel de gehele
situatie in één oogopslag in zich opnemen terwijl
uit een grafiek ook duidelijker de onderlinge ver
houdingen blijken dan uit de absolute cijfers. Na
delen zijn dat de cijfers in een grafiek moeten wor
den omgezet en dat men er niet te veel samenge
stelde gegevens in kan opnemen daar anders het
geheel onoverzichtelijk wordt. Ook blijken in de
meeste gevallen uit een grafiek niet duidelijk de
absolute cijfers.
Hoewel cijferopstellingen wat minder gemakke
lijk te „lezen" zijn zal hiermede toch veelal wel
kunnen worden volstaan.
In bepaalde gevallen kan wel aan een combinatie
van cijferopstellingen en grafieken worden gedacht.
Indien men over verschillende bijkantoren be
schikt waarvan men de ontwikkeling moet volgen,
zou in aanvulling op de cijferopstellingen ge
bruik kunnen worden gemaakt van een planbord
dat in de vergaderruimte is opgehangen. Als hier
op b.v. de spaarsaldi per kantoor worden aange
geven dan kan in één oogopslag de verhouding
tussen de verschillende kantoren worden afge
lezen.
Voor de cijferopstellingen is een vaste indeling
en opstelling aan te bevelen. De informatie
verstrekking geschiedt dan steeds volgens het
zelfde patroon.
ONGEKENDE EXPANSIE
Toenemende economische activiteit, gepaard
gaande met een in omvang en verscheidenheid
toenemende produktie, stelt hoge eisen aan het
vervoersapparaat.
Het vervoersapparaat kan in eerste instantie
worden verdeeld in binnenvaart en rail- en weg
vervoer.
Het aandeel van de laatste groep bedrijven in
de totale binnenlandse vervoersprestatie beloopt
circa 50 Het is aan deze sector dat wij ditmaal
enige aandacht besteden.
Gaan wij terug naar de jaren na de tweede
wereldoorlog dan valt er een forse uitbreiding van
de capaciteit te constateren. In de periode 1946-
1966 werd het vrachtautopark verzesvoudigd. De
stormachtige ontwikkeling valt met name op wan
neer men een aantal cijfers in de periode 1960-1967
bekijkt. In genoemd tijdsbestek nam het zogenaam
de gegunde laadvermogen met 71% toe, terwijl het
222