organisatie en efficiency groot en hieraan zal zo weinig mogelijk moeten worden toegevoegd. De samenstelling van de informatie moet met zo weinig mogelijk extra kosten en moeite dienen te geschieden. In dit verband is het ge wenst dat zij zo veel mogelijk aansluit bij de reeds intern verzamelde gegevens. De opzet moet systematisch zijn zodat in de loop van de tijd vergelijkbare reeksen ontstaan. DE VORM WAARIN DE INFORMATIE WORDT VERSTREKT Een andere vraag die zich voordoet is die be treffende de vorm waarin de gegevens dienen te worden verstrekt. In principe kan hierbij gebruik worden gemaakt van cijferopstellingen en grafie ken. Bij een grafiek kan men als regel de gehele situatie in één oogopslag in zich opnemen terwijl uit een grafiek ook duidelijker de onderlinge ver houdingen blijken dan uit de absolute cijfers. Na delen zijn dat de cijfers in een grafiek moeten wor den omgezet en dat men er niet te veel samenge stelde gegevens in kan opnemen daar anders het geheel onoverzichtelijk wordt. Ook blijken in de meeste gevallen uit een grafiek niet duidelijk de absolute cijfers. Hoewel cijferopstellingen wat minder gemakke lijk te „lezen" zijn zal hiermede toch veelal wel kunnen worden volstaan. In bepaalde gevallen kan wel aan een combinatie van cijferopstellingen en grafieken worden gedacht. Indien men over verschillende bijkantoren be schikt waarvan men de ontwikkeling moet volgen, zou in aanvulling op de cijferopstellingen ge bruik kunnen worden gemaakt van een planbord dat in de vergaderruimte is opgehangen. Als hier op b.v. de spaarsaldi per kantoor worden aange geven dan kan in één oogopslag de verhouding tussen de verschillende kantoren worden afge lezen. Voor de cijferopstellingen is een vaste indeling en opstelling aan te bevelen. De informatie verstrekking geschiedt dan steeds volgens het zelfde patroon. ONGEKENDE EXPANSIE Toenemende economische activiteit, gepaard gaande met een in omvang en verscheidenheid toenemende produktie, stelt hoge eisen aan het vervoersapparaat. Het vervoersapparaat kan in eerste instantie worden verdeeld in binnenvaart en rail- en weg vervoer. Het aandeel van de laatste groep bedrijven in de totale binnenlandse vervoersprestatie beloopt circa 50 Het is aan deze sector dat wij ditmaal enige aandacht besteden. Gaan wij terug naar de jaren na de tweede wereldoorlog dan valt er een forse uitbreiding van de capaciteit te constateren. In de periode 1946- 1966 werd het vrachtautopark verzesvoudigd. De stormachtige ontwikkeling valt met name op wan neer men een aantal cijfers in de periode 1960-1967 bekijkt. In genoemd tijdsbestek nam het zogenaam de gegunde laadvermogen met 71% toe, terwijl het 222

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 36