O Reeds meermalen is in deze rubriek gewezen op de problemen welke de groei van de banken mee brengt voor de bankleiding. Op allerlei gebied is een aanpassing bij de door de groei veroorzaakte situatie noodzakelijk. In de artikelen welke in het laatste jaar in deze rubriek zijn verschenen, werd op een aantal van deze problemen nader ingegaan. Zo kwamen onder meer de volgende onderwerpen ter sprake. De noodzaak tot het overdragen van bepaalde verantwoordelijkheden en bevoegdheden ten einde tot een betere werkverdeling te komen (delegatie). De noodzakelijkheid om mede door een goede functiescheiding te komen tot een goed slui tend geheel van interne controle. Het door het vergroten van de „afstanden" e.d. tekortschieten van het oude communicatie patroon, met als gevolg het noodzakelijk wor den van een nieuwe opzet van dit patroon. De wenselijkheid om tot opstelling van een organisatieschema te komen teneinde mede hierdoor een goede afbakening van de ver schillende bevoegdheden en verantwoordelijk heden te bereiken. De toenemende noodzaak tot planning op aller lei gebied teneinde de zich voordoende ont wikkelingen en veranderingen te kunnen op vangen. Uiteraard zijn er naast de vorenstaande nog vele andere problemen te noemen welke door de toe nemende grootte van de banken ontstaan. Te den ken valt hierbij b.v. aan de personeelsuitbreiding waardoor niet alleen hogere eisen moeten worden gesteld aan de leidinggevende kwaliteiten van de diverse functionarissen maar tevens de personeels administratie en de personeelsaangelegenheden meer aandacht vereisen. Voorts zijn hier de problemen te noemen op het gebied van de huis vesting, de stichting van bijkantoren en dergelijke. BEHOEFTE AAN INFORMATIE De toenemende grootte van de banken en het zich steeds uitbreidende dienstenpakket brengen tevens mede dat het voor de bestuurscollege's steeds moeilijker wordt de ontwikkeling van de bank te volgen. Dit geldt welhaast in nog sterkere mate indien de bank over een min of meer uitge breid net van bijkantoren beschikt. Uiteraard moet het als een van de taken van de directeur worden gezien aan het bestuur systema tisch voldoende informatie te verschaffen om de bestuursleden in staat te stellen zich een oordeel over de gang van zaken te vormen. De informatie verstrekking zal derhalve een vast punt op de agenda voor de bestuursvergaderingen moeten vormen. AAN DE INFORMATIE TE STELLEN EISEN De te verstrekken informatie zal aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. De frequentie waarmee de informatie wordt verstrekt, moet zodanig zijn dat een goed beeld wordt verkregen van de zich voordoende ont wikkelingen terwijl anderzijds nog voldoende mogelijkheden aanwezig moeten zijn om tijdig corrigerend te kunnen optreden. De verstrekte informatie moet zodanig zijn dat een goed inzicht wordt verkregen in een zo kort mogelijk bestek. Over het algemeen is de hoeveelheid „papier" die ter tafel komt reeds 221

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 35