VESTIGING VAN KANTOREN Na in het februarinummer van de Raiffeisen- bode te zijn ingegaan op de vestigingsproblematiek van winkelbedrijven en dienstverlenende organen in de moderne stad, willen we hier nog in het kort terugkomen op de praktijk van het vestigen in nieuwe winkelcentra. Hoe komt nu een winkelcentrum tot stand? In de eerste plaats kan een gemeente de gronden aan kopen voor haar uitbreidingsplannen, waarin de winkelcentra zijn opgenomen. De gemeentelijke overheid bezit dan ook een sleutelpositie bij de realisering van winkelcentra. De volgende stap is dat de gemeente voor de grond een belegger en soms de bouwer zoekt. De voor de bouw van een winkelcentrum bestemde gemeentegronden worden als regel niet in afzon derlijke stukken, maar als één geheel uitgegeven. Vele winkelcentra in Nederland zijn op deze wijze in handen gekomen van grote beleggers, bouw maatschappijen of zogenaamde promotors. Zij bouwden het centrum en boden de winkels aan. Soms wordt een winkelcentrum tot exploitatie object gemaakt, wat tot hoge huren kan leiden. De exploitant neemt een ander standpunt in dan de belegger. Bij belegging wordt tevoren vastgesteld welke huurprijzen nodig zijn om een rendement te ver krijgen dat zo mogelijk iets gunstiger is dan het rendement van andere beleggingsobjecten. Bij exploitatie echter wordt zonder meer gemikt op het hoogst mogelijke rendement: het winkel centrum wordt een zo groot mogelijk winstobject. In een door derden geëxploiteerd winkelcentrum kunnen de zich vestigende ondernemers, zoals b.v. de Raiffeisenbank, hun bedrijfspand meestal niet in eigendom verkrijgen. Het is begrijpelijk, dat be leggers en exploitanten niet de bedoeling hebben de panden te verkopen. Vele bedrijven willen ech ter de panden om diverse redenen zelf in eigen dom hebben. Veel bedrijven zijn meestal (te) laat met de plan nen voor nieuwe winkelcentra bekend. Grotere ondernemingen en banken hebben specialisten in dienst (ook de Centrale Raiffeisen-Bank) die trach ten zo veel en zo snel mogelijk met de jongste plannen (liefst al in het vroegste stadium) op de hoogte te zijn. Dikwijls zal een bouwer of belegger de groot winkelbedrijven benaderen indien het een winkel centrum van betekenis betreft. Het komt echter steeds meer voor dat een groot winkelbedrijf een bouwer of belegger benadert. Deze vroege en regelmatige contacten maken het mogelijk zich van goede vestigingspunten te ver zekeren. De anderen moeten maar afwachten wat er voor hen overblijft. In het kader van de vestigingspolitiek onder houdt de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank contacten met diverse grote instanties, die zich bezighouden met de bouw van winkelcentra, o.a. SAWIN. Het blijft nuttig en wenselijk dat elke aangeslo ten bank zich regelmatig op de hoogte blijft stellen omtrent de ontwikkeling van nieuwbouwplannen in haar werkgebied, zowel op het gebied van de par ticuliere woningbouw als t.a.v. winkelcentra. Door tijdige informatie kunnen de kansen om tot de ge wenste en verantwoorde vestigingen te komen worden vergroot. 157

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 19