Jjill im i sterftecijfer. Deze en andere factoren kunnen het geboortecijfer vrij snel doen veranderen. In de eerste tien na-oorlogse jaren werd het ge boortecijfer gemiddeld op 24 per 1.000 inwoners berekend. In de periode 1955-1964 daalde dit tot 21,1 per 1.000. Ondanks een toeneming van huwe lijkssluitingen op jongere leeftijd is het geboorte cijfer geleidelijk verder gedaald tot beneden de 19. Van een sterke ombuiging van deze ontwikking is vooralsnog geen sprake, zij het dat de toeloop van gastarbeiders het patroon wat verandert. De groei gaat dus voort maar in een vertraagd tempo. Ne derland dat aan het begin van de eeuw nog 5,1 miljoen zielen telde en 10,1 miljoen in 1950 zal aan het eind van de eeuw 18 miljoen mensen rijk zijn. Hierbij valt op een gewijzigde leeftijdsopbouw. De jeugdige categorie ruimt geleidelijk wat plaats in voor de ouderen. Het aandeel van de jongeren beneden de 20 jaar bedroeg in 1900 ruim 44 in het jaar 2000 zal dit tot even beneden de 34 zijn gedaald. De leeftijdscategorie van 65 jaar en ouder, welke rond de vorige eeuwwisseling slechts 6 van de bevolking uitmaakte, zal bij de ko mende eeuwwisseling een bevolkingsaandeel van 11,6% vertegenwoordigen. Dit gewijzigde beeld van de bevolkingspiramide heeft menigeen reeds aan het denken gezet, met name degenen die be trokken zijn bij de bejaardenzorg en alle proble men die daarmee verbonden zijn. interessen genoemd, bedraagt op het ogenblik vijf procent, aldus vastgesteld bij een wet van 1857, gewijzigd in 1934. Zij loopt vanaf de dagvaarding. Reeds lang voelt men dit als een verouderde bepaling, omdat een rente van 5 te laag is. Arbiters wijken er vaak van af, wanneer zij oor delen als goede mannen naar billijkheid. Doordat deze rente in de wet is vastgelegd kan zij echter niet op eenvoudige wijze worden aangepast aan de heersende rentestand. Het thans ingediende wetsontwerp stelt daarom voor de hoogte van de wettelijke rente voortaan te laten vaststellen bij Algemene Maatregel van Bestuur. De bedoeling is in de Algemene Maatregel van Bestuur de wettelijke rente te koppelen aan het promessedisconto van de Nederlandsche Bank. Ook wil het nu aanhangige wetsontwerp de mo gelijkheid openen dat de wettelijke rente al begint te lopen vóór de dagvaarding. Het zal dan niet meer nodig zijn om te gaan procederen teneinde aanspraak te kunnen maken op de wettelijke rente. DE WETTELIJKE RENTE Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp inge diend tot wijziging van de zogenaamde wettelijke rente. De wettelijke rente is de rente, welke een schuldeiser op grond van artikel 1286 B.W. als schadevergoeding kan vorderen van een schulde naar die nalatig is in de voldoening van een geld som, waarbij geen andere rente is overeengeko men. Deze wettelijke rente, ook wel moratoire 100

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 6