Jjill
im i
sterftecijfer. Deze en andere factoren kunnen het
geboortecijfer vrij snel doen veranderen.
In de eerste tien na-oorlogse jaren werd het ge
boortecijfer gemiddeld op 24 per 1.000 inwoners
berekend. In de periode 1955-1964 daalde dit tot
21,1 per 1.000. Ondanks een toeneming van huwe
lijkssluitingen op jongere leeftijd is het geboorte
cijfer geleidelijk verder gedaald tot beneden de 19.
Van een sterke ombuiging van deze ontwikking is
vooralsnog geen sprake, zij het dat de toeloop van
gastarbeiders het patroon wat verandert. De groei
gaat dus voort maar in een vertraagd tempo. Ne
derland dat aan het begin van de eeuw nog 5,1
miljoen zielen telde en 10,1 miljoen in 1950 zal aan
het eind van de eeuw 18 miljoen mensen rijk zijn.
Hierbij valt op een gewijzigde leeftijdsopbouw.
De jeugdige categorie ruimt geleidelijk wat plaats
in voor de ouderen. Het aandeel van de jongeren
beneden de 20 jaar bedroeg in 1900 ruim 44 in
het jaar 2000 zal dit tot even beneden de 34
zijn gedaald. De leeftijdscategorie van 65 jaar en
ouder, welke rond de vorige eeuwwisseling slechts
6 van de bevolking uitmaakte, zal bij de ko
mende eeuwwisseling een bevolkingsaandeel van
11,6% vertegenwoordigen. Dit gewijzigde beeld
van de bevolkingspiramide heeft menigeen reeds
aan het denken gezet, met name degenen die be
trokken zijn bij de bejaardenzorg en alle proble
men die daarmee verbonden zijn.
interessen genoemd, bedraagt op het ogenblik vijf
procent, aldus vastgesteld bij een wet van 1857,
gewijzigd in 1934. Zij loopt vanaf de dagvaarding.
Reeds lang voelt men dit als een verouderde
bepaling, omdat een rente van 5 te laag is.
Arbiters wijken er vaak van af, wanneer zij oor
delen als goede mannen naar billijkheid. Doordat
deze rente in de wet is vastgelegd kan zij echter
niet op eenvoudige wijze worden aangepast aan
de heersende rentestand. Het thans ingediende
wetsontwerp stelt daarom voor de hoogte van de
wettelijke rente voortaan te laten vaststellen bij
Algemene Maatregel van Bestuur.
De bedoeling is in de Algemene Maatregel van
Bestuur de wettelijke rente te koppelen aan het
promessedisconto van de Nederlandsche Bank.
Ook wil het nu aanhangige wetsontwerp de mo
gelijkheid openen dat de wettelijke rente al begint
te lopen vóór de dagvaarding. Het zal dan niet
meer nodig zijn om te gaan procederen teneinde
aanspraak te kunnen maken op de wettelijke rente.
DE WETTELIJKE RENTE
Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp inge
diend tot wijziging van de zogenaamde wettelijke
rente.
De wettelijke rente is de rente, welke een
schuldeiser op grond van artikel 1286 B.W. als
schadevergoeding kan vorderen van een schulde
naar die nalatig is in de voldoening van een geld
som, waarbij geen andere rente is overeengeko
men. Deze wettelijke rente, ook wel moratoire
100