Een van de vele scheepswerven in de provincie Groningen
ontwerp streekplan groningen
het noorden van Drenthe. Doch een streekplan
moet, gelet op de wet, binnen één provincie liggen,
vandaar dat het streekplan beperkt is tot het voor
omschreven gebied. Het provinciaal bestuur van
Drenthe heeft enige tijd geleden opdracht gegeven
voor het noorden van Drenthe een streekplan op
te stellen, aansluitend aan dat voor centraal Gro
ningen. De beide streekplannen zullen op elkaar
aansluiten.
UITGANGSPUNTEN
Voor de genoemde beleidslijnen is de bestaande
ruimtelijke toestand mede uitgangspunt.
Opvallend is de overwegende positie van de
agglomeratie Groningen met 180.000 inwoners.
Hieromheen ligt een aantal dorpen, dat steeds
meer een rol speelt als woonplaats voor personen,
die in deze agglomeratie werken. De bestaande
verkeersverbindingen zijn bijna alle gericht op het
centrum van de stad Groningen. Dit is begrijpelijk
omdat dit centrum reeds vanouds een economisch
en sociaal brandpunt vormt voor Noord-Nederland.
In het streekplangebied is de werkgelegenheid
in de dienstensector waaronder ressorteren handel
en verkeer, overheid en dergelijke het grootst met
42.500 werknemers; daarop volgt de industrie met
30.500 werknemers en tenslotte de agrarische sec
tor met 5.800 werknemers. De laatste jaren is de
werkgelegenheid in de dienstensector en in de
industrie toegenomen en die in de landbouw terug
gelopen.
ONTWIKKELING INWONERTAL
Zet de toeneming van de bevolking in het streek
plangebied zich voort in de lijn van de laatste
jaren, dan zal het gebied omstreeks het jaar 2000
ongeveer 400.000 inwoners tellen. Volgens de hui-
128