Een van de vele scheepswerven in de provincie Groningen ontwerp streekplan groningen het noorden van Drenthe. Doch een streekplan moet, gelet op de wet, binnen één provincie liggen, vandaar dat het streekplan beperkt is tot het voor omschreven gebied. Het provinciaal bestuur van Drenthe heeft enige tijd geleden opdracht gegeven voor het noorden van Drenthe een streekplan op te stellen, aansluitend aan dat voor centraal Gro ningen. De beide streekplannen zullen op elkaar aansluiten. UITGANGSPUNTEN Voor de genoemde beleidslijnen is de bestaande ruimtelijke toestand mede uitgangspunt. Opvallend is de overwegende positie van de agglomeratie Groningen met 180.000 inwoners. Hieromheen ligt een aantal dorpen, dat steeds meer een rol speelt als woonplaats voor personen, die in deze agglomeratie werken. De bestaande verkeersverbindingen zijn bijna alle gericht op het centrum van de stad Groningen. Dit is begrijpelijk omdat dit centrum reeds vanouds een economisch en sociaal brandpunt vormt voor Noord-Nederland. In het streekplangebied is de werkgelegenheid in de dienstensector waaronder ressorteren handel en verkeer, overheid en dergelijke het grootst met 42.500 werknemers; daarop volgt de industrie met 30.500 werknemers en tenslotte de agrarische sec tor met 5.800 werknemers. De laatste jaren is de werkgelegenheid in de dienstensector en in de industrie toegenomen en die in de landbouw terug gelopen. ONTWIKKELING INWONERTAL Zet de toeneming van de bevolking in het streek plangebied zich voort in de lijn van de laatste jaren, dan zal het gebied omstreeks het jaar 2000 ongeveer 400.000 inwoners tellen. Volgens de hui- 128

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 34