WAT ANDERE BANKEN EN ORGANISATIES SCHRIJVEN Tijdens een propagandastudiedag welke de Duitse Raiffeisenorganisatie in november 1969 in Kiel belegde, sprak dr. J. E. Cramer over marketing voor banken. Marketing werd omschreven als het leiden van een bank uit het gezichtspunt van de cliënt. In het verslag dat Raiffeisen Rundschau van de lezing van dr. Cramer geeft, wordt de nodige kri tiek gegeven op de wijze waarop de meeste ban ken in Duitsland naar buiten optreden. De banken zijn er nog niet in geslaagd een eigen imago op te bouwen, zodat zij zich van elkaar onderscheiden. De markt van morgen ligt bij de massa van de lagere inkomenontvangers. Thans gaat het om het verwerven van een aandeel op deze markt. De kleine man uit de straat wordt echter geenszins als een partner van zijn bank behandeld. Banken zijn volgens de spreker te zeer op het bankwezen zelf georiënteerd en te weinig op de cliënten. De cliënt wil bij zijn bank niet met vier of vijf verschillende mensen te doen hebben, maar met één bepaalde persoon, die hij volledig kan vertrouwen en die zijn persoonlijke situatie be grijpt. Bijgevolg moet de kwaliteit van degenen, die met de cliënten contact onderhouden, worden opgevoerd. De competentie van deze mensen moet worden opgevoerd terwijl zij van het technische werk „bevrijd" moeten worden. Tegelijkertijd moet hen een nauwkeurig omschreven verantwoorde- lijkheidsgebied worden toegewezen, bijvoorbeeld een gebied met 200 adressen. Een nauwkeuriger bewerking van de cliëntenkring mag voor de ban kier van vandaag misschien een minder sympa thieke zaak zijn, maar in ieder geval een manier om tot een efficiënte beoordeling van zaken te komen. Naarmate het dienstverlenende apparaat groeit, worden de informatie- en communicatieproblemen groter. Alleen een doordachte organisatie kan ons uit de chaos redden. Marketing omvat niet alleen creativiteit maar ook systematisch werken. Alleen wanneer creativiteit wordt ondersteund door marktonderzoek en graaf werk bij planning en uitvoering van strategie en taktiek zal er resultaat bereikt kunnen worden, aldus dr. J. E. Cramer. 116

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 22