midden- en kleinbedrijf Naast de omzetontwikkeling is het van belang te weten welk deel van omzetgroei betrekking had op louter prijsstijging en welk deel een reële om- zetvergroting betekende. In 1968 nam de totale detailhandelsomzet met 7,5 toe. Hiervan nam de prijsstijging 2,5 voor zijn rekening, de volumevergroting 5 De bruto-marge, zijnde het verschil tussen om zet en inkopen, beliep naar schatting 21,8% van de omzet, het netto-inkomen, na aftrek van be taalde loonkosten en overige bedrijfskosten, werd door het E.I.M.K. voor de detailhandel op ruim 11 becijferd. Dit is een totaalbeeld. Het spreekt vanzelf dat de winstmarges per branche nogal uiteenlopen. Bij de levensmiddelen zal deze veelal laag zijn. Bij de duurzame con sumptiegoederen meestal hoger. Het zijn de warenhuizen en in toenemende mate de nieuwe detailhandelsvormen, zoals supermark ten, hypermarkten, discount-stores en cash and carrybedrijven, welke meerdere branches geheel of ten dele in zich verenigen en dus minder afhan kelijk zijn van de omzetten in een bepaalde groep artikelen. REVOLUTIE IN DE LEVENSMIDDELENSECTOR Het meest spectaculair zijn nog altijd de ont wikkelingen in de levensmiddelensector. Deze ont wikkelingen worden enerzijds beïnvloed door de zich wijzigende leef- en koopgewoonten en ander zijds door de nieuwe distributievormen en ver koopmethodes. De moderne mens die voorzien is van auto en koelkast, doet desgewenst zijn inkopen in een ver der gelegen winkelcentrum. Hij doet dit met gro tere tussenpozen. Hierbij valt het accent veelal op vrijdag en zaterdag. Bij de voedingsmiddelen valt de nadruk meer en meer op gerieflijkheidsproduk- ten, dat wil zeggen voorbereide en veelal gecon serveerde goederen. Met deze produkten wordt het werk van de huisvrouw verlicht, evenals door mechanisatie en automatisering het handwerk in het bedrijfsleven verlicht wordt. De moderne keuken met koelkast en diepvries- kasten bevordert het gebruik van diepvries- en andere voorbewerkte produkten. De producent sti muleert van zijn kant het verbruik door reclame, maar ook door aangepaste verpakking enz. Grote omzetten bevorderen een toenemende industriële voorbereiding van de produkten. Moderne distributievormen zijn ontstaan door een voortgaande metamorfose van het klassieke kruideniersbedrijf. Van de bedieningszaak met een uitermate persoonlijke dienstverlening lopen de ontwikkelingslijnen naar de zelfbedieningszaak in kruidenierswaren, de kleinere supermarkt welke hier groente en vlees aan toe voegt en de grote supermarkt welke naast levensmiddelen allerlei andere zaken verkoopt. Illustratief voor de ontwik keling van het zelfbedieningsbedrijf zijn de ge gevens welke de Vereniging van Zelfbedienings- bedrijven onlangs publiceerde. Hieruit blijkt, dat er in Nederland per 1 januari 1969 bijna 8900 levens- middelenzelfbedieningszaken waren. Van de ge schatte levensmiddelenomzet van f 6 miljard zou ruim f 4 miljard voor rekening van de zelfbe dieningszaken komen. ASSORTIMENTSBEHEERSING DOORSLAGGEVEND Wie de omzetcijfers van bedienings- en zelf bedieningszaken vergelijkt zal zien, dat de laatste veel beter voor de dag komen. Het assortiment speelt bij het aantrekken en behouden van klanten een belangrijke rol. Het samenstellen van het assortiment is van primair belang voor de hedendaagse kruidenier. Ervaringen in de Verenigde Staten hebben geleerd dat er voor de supermarkten jaarlijks een aantal nieuwe produkten bijkomt, dat gelijk is aan 22 van het bestaande aantal produkten. Daar staat tegenover dat er circa 17 jaarlijks afvalt wegens veroudering of gebrek aan belangstelling. Het as sortiment neemt dus in aantal gemeten met 5 per jaar toe. Ook in Nederland neemt het assorti ment sterk toe. Voor degenen die verantwoordelijk zijn voor het beheer van een supermarkt, betekent dit dat men voortdurend een keuze zal moeten maken. Alleen een evenwichtig en voortdurend aangepast assor timent levert voldoende rendement op van het ge- investeerde vermogen. 110

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 16