EXTERNE
CONTROLE
In verschillende artikelen is de laatste tijd aan
dacht besteed aan de interne organisatie bij de
banken en tevens aan de interne controlemogelijk
heden welke daaruit voortvloeien.
Er ligt uiteraard een duidelijk verband tussen de
interne controle bij de bank en de externe controle,
welke in onze organisatie wordt uitgevoerd door de
afdeling Inspectie van de Centrale Bank.
Het is nog niet zo verschrikkelijk lang geleden,
dat de afdeling Inspectie de controle geheel ba
seerde op eigen waarneming. Door de storm
achtige ontwikkeling van onze banken na de oor
log, nam het te controleren materiaal dermate toe,
dat, om te beginnen bij de bescheidencontrole, be
perkingen moesten worden opgelegd. Dit proces
verliep geleidelijk, naarmate er meer banken
kwamen, welke in omvang toenamen en dus door
personeelsgroei tot arbeidsverdeling kwamen. Nu
was het ook in die jaren al zo, dat incidenteel ge
bruik gemaakt werd van interne controlemogelijk
heden bij de banken.
Een meer systematische aanpak van de interne
controle, als steunpunt voor de externe controle,
dateert echter pas van het vorig jaar. Enerzijds
werd dit ingegeven door de opvattingen dienaan
gaande in de accountantswereld, anderzijds door
de bepalingen in het „Wetsontwerp betreffende de
jaarrekening van ondernemingen", dat consequen
ties inhoudt ten aanzien van de wijze van contro
leren.
Uit het Wetsontwerp, de toelichting en de aan
vullingen daarop, alsmede uit de voorgestelde wij
zigingen van bepaalde artikelen van het Wetboek
van Koophandel, blijkt, dat een coöperatieve ver
eniging in het algemeen binnen 6 maanden na af
loop van het boekjaar, de jaarrekening, balans,
verlies- en winstrekening en toelichting voor
zien van een verklaring van een registeraccountant,
ter goedkeuring moet voorleggen aan de algemene
vergadering.
Dit houdt onder meer in, dat de afdeling Inspec
tie de werkzaamheden anders zal moeten indelen.
Vooruitlopend op de definitieve wet zal er reeds
in 1970 zoveel mogelijk naar worden gestreefd de
jaarrekeningen vóór 1 juli te controleren. In de
tweede helft van het jaar volgt dan een periodieke
controle, welke in principe gezien moet worden als
een voorbereiding op de controle van de volgende
jaarrekening. In dit verband is het duidelijk, dat de
90