vestigingsproblematiek vele mensen aangenamer, omdat beter wordt vol daan aan de moderne wooneisen. De meest wel varenden trekken weg naar die nieuwe gebieden en daarmede wordt het gemiddelde welvaartspeil van de klanten van de in de oude wijken geves tigde winkels steeds lager. De detailhandel is wat de vestigingsplaats be treft geheel op het afzetgebied gericht. Dit be tekent dat bij de keuze van de vestigingsplaats in de eerste plaats dient te worden gelet op de klanten. De vraag dient dan ook te worden gesteld: Wat heeft de consument er voor over zijn zaak te bezoeken? Nu zijn er zaken die uitgesproken klanten-aan trekkend zijn. De consument beschouwt deze zaken als enig doel of als hoofddoel bij het doen van zijn inkopen (bijvoorbeeld warenhuizen, super markten, kappers). Anderzijds bestaan bepaalde soorten zaken welke zich nooit tot echte klanten-aantrekkende verkooppunten kunnen ont wikkelen. Het zijn klanten-opvangende verkoop punten. Het zijn zaken welke de consument toe vallig of impulsief bezocht als hij er langs of in Wijkwinkelcentrum in nieuwe stadswijk. 82

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 36