Enkele eeuwen geleden konden winkels en
kramen daar worden aangetroffen, waar veel pu
bliek kwam: op de markt, naast de kerk, bij de
brug, op de hoek. Op verkeersknooppunten in cen
tra van steden bloeide de detailhandel. Langs deze
lijn van ontwikkeling zijn de huidige winkelcentra
in de binnensteden ontstaan. Met het groeien van
de steden kwamen nieuwe verkeersaders en zodra
deze van enig belang werden, vestigde de detail
handel zich ook daar en veelal ook het bankwezen.
Bij de opzet van de nieuwe woonwijken is de
auto ons noodzakelijke verplaatsingsmiddel
een van de belangrijke uitgangspunten geworden.
In tegenstelling tot vroeger toen winkels min of
meer spontaan tot stand kwamen, worden moderne
winkelcentra volgens plan ontwikkeld en gesticht.
De winkels komen evenals tal van dienstver-
leningsbedrijven in een winkelcentrum (misschien
zou de term behoeftenverzorgingscentrum meer
met de doelstelling in overeenstemming zijn).
Zo'n concentratie komt het best tegemoet aan
de wensen van de consument, ,,one stop-shopping"
dat wil zeggen in één gang kan de consument
in een afgerond geheel van dagelijkse en/of perio
dieke gebruiksartikelen worden voorzien.
Ondanks de nog immer bestaande woningnood
raken andere stadsdelen steeds dunner bevolkt.
Het wonen in nieuwe stedelijke gebieden is voor
81