midden- en kleinbedrijf ties in de praktijk gebracht. Vanzelfsprekend heeft men steeds meer ervaring opgedaan en zijn de thans toegepaste vormen verder geëvolueerd. De oudere vormen van samenwerking hadden in het algemeen meer een defensief karakter. Men wilde zich verdedigen tegen allerlei factoren welke een bedreiging vormden voor het bestaan, markt- bederf, het grootbedrijf enz. Nu het bedrijfsleven zich veel meer op de markt heeft ingesteld, gaat het er niet langer om zich te handhaven maar zich een betere positie op de markt te veroveren door verbeterde doelmatigheid, door een beter assortiment en een produkt dat meer is aangepast aan de eisen van de afnemer. Nu samenwerking meer accent gaat krijgen en ook positiever beoordeeld gaat worden heeft de Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf opnieuw een rapport over samenwerkingsvormen gepubli ceerd. Hierin wordt aandacht besteed aan samen werkingsvormen gericht op de versterking van de positie op de inkoopmarkt, samenwerking bij pro- duktie en afzet en de samenwerking in de sectoren horeca en vervoer. SAMENWERKING BIJ INKOOP Het is denkbaar dat de groothandelsfunctie wordt samengebracht. Hier ontstaan de inkoop verenigingen of inkoopcombinaties. Zo bestonden er medio 1967 in Nederland in de textielhandel 18 inkoopcombinaties en 5 inkoopcombinaties in de meubeldetailhandel en het woninginrichtingsbedrijf. In de kruidenierswarenbranche zijn vijf landelijke inkoopcombinaties, waarbij als grootsten Enkabé en het Sperwerverbond. De vijf combinaties met circa 2.800 vestigingen werden bevoorraad door 29 grossiers. Andere branches waar inkoopcombi naties voorkomen zijn onder meer de brood- en banketbakkerij (17 inkoopcombinaties in 1967), de detailhandel in groente en fruit (grotendeels voor de niet verse produkten), drogisten, het slagers- bedrijf 25 inkoopcombinaties) en de detail handel in schoenen. Voor de toetreding tot deze combinaties worden uiteenlopende eisen gesteld ten aanzien van het kapitaal en de grootte van het bedrijf. Ook dient men wel een waarborgsom te storten en entreegeld te betalen. De zorg van de inkoopcombinatie kan zich, naast de inkoop, over verschillende gebieden uitstrekken, waaronder de verkoopbevordering, bedrijfseconomische adviezen en het bevorderen van internationale contacten (schoenen, textiel). In de levensmiddelenbranche treft men naast de inkoopcombinaties vooral ook de vrijwillige filiaal bedrijven. Hier vindt een vergaande samenwerking tussen groothandel enerzijds en kleinhandel ander zijds plaats. Het initiatief werd hier genomen door de grossiers. Zij werden geconfronteerd door con centratiebewegingen bij de produktie maar ook bij de afzet (grootwinkelbedrijven, inkoopcombinaties). Er zijn thans in Nederland acht groepen van vrij willige filiaalbedrijven met ruim 100 grossiers en ruim 10.000 vestigingen. De mate van integratie is hier veel sterker en kan tenderen tot samensmel ting waarbij de concentratie zo ver gaat dat de beleidsbepaling en de beleidsvoering steeds meer gecentraliseerd worden. De activiteiten van de centrale organisatie kun nen zich bij deze samenwerkingsvormen bijzonder ver uitstrekken. Zij kunnen zich o.m. bezighouden met verkoopbevordering, bedrijfseconomisch be heer, winkelinrichting, verzorging van de boekhou ding, opleiding personeel enz. Ook krijgt de centrale financiering steeds meer aandacht. Zo kent de Spar de Stichting Spar Waarborgfonds (bouw en verbouw); de IFA bezit twee financieringsmaatschappijen voor grossiers; A O beschikt over een financieringsmaatschappij voor detailhandel in levensmiddelen en een Maat schappij voor Bedrijfspanden en deelnemingen in de levensmiddelenhandel. Voorts werd in 1962 door een tiental merkartikelenfabrikanten een fi nancieringsmaatschappij opgericht. SAMENWERKING BIJ VOORTBRENGEN VAN GOEDEREN EN VERLENING VAN DIENSTEN Deze komt in veel mindere mate voor. Voorbeel den zijn te vinden bij de broodbakkers, die ge meenschappelijk centrale bakkerijen stichtten. In 1960 waren er 62 van deze bakkerijen. Bij de dienstverlening beperkt zich de samen werking veelal tot de collectieve reclame (Horeca- 68

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1970 | | pagina 22