- public relations ming zich gemakkelijk leent als vlag die de lading moet dekken. Maar al te vaak worden onder het mom van de P.R. activiteiten aangediend welke daar niets mee uitstaande hebben. Onlangs nog kon men een annonce lezen van een z.g. P.R.-bureau dat zichzelf aanprees, zo in de trant van: ,,Hebt u moeilijkheden? Wij lossen ze voor u op. Geen probleem is voor ons te groot". Handige zakenjongens die hun slag slaan, ge bruikmakend van de onwetendheid op dit terrein. Moderne kwakzalvers, die het bedrijfsleven schade berokkenen en de P.R. in een kwaad daglicht stellen. Overigens zijn het niet alleen de sluwe vogels maar ook sommige mensen uit de reclamewereld die de verwarring in de hand werken. Zij verwis selen eenvoudig het woord reclame voor P.R., uit onwetendheid of omdat zij dat aardiger vinden. Kort geleden ontmoetten wij een reclameman van een groot bedrijf, die veelbetekenend werd aangeduid als het hoofd van de afdeling Public Relations. Toen wij hem vroegen of hij geswitched was, kregen wij te horen dat er in feite niets was veranderd. Hij deed nog steeds de reclame, alleen de naam van de afdeling was gewijzigd in Public Relations. De directie of hijzelf vond dat P.R. beter klonk en meer aangepast was aan het mo derne spraakgebruik hij bedoelde: spraakver warring Om uit de spraakverwarring te komen, is het gewenst de officiële Nederlandse begripsomschrij ving, zoals deze is geformuleerd door het Neder lands Gezelschap voor Public Relations, tot uit gangspunt te nemen. Deze begripsomschrijving luidt: „Public Rela tions is het hoofdzakelijk door voorlichting stelselmatig bevorderen van goede verhoudingen met die groepen van mensen van wier oordeel men als organisatie afhankelijk is (voor de optimale verwezenlijking van het beleid)". Hiermede wordt wel aangegeven, dat, als wij deze omschrijving op onze banken betrekken, public relations een aantal activiteiten omvat welke erop gericht zijn rond de bank de sfeer van be kendheid en begrip te kweken met de uiteindelijke bedoeling: het scheppen van een klimaat waarin de bank zich zo goed mogelijk kan ontplooien. 535

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 18