ONZE BELASTING® markt, kan de daaruit voortvloeiende vraag naar vreemde valuta's in principe slechts worden be vredigd door het aanbod van vreemde valuta's op die markt dat voortvloeit uit betalingen uit het buitenland met een kapitaalkarakter. Hoe groter, respectievelijk kleiner het aanbod zal zijn, hoe lager, respectievelijk hoger zullen de koersen op de vrije valutamarkt zijn. De koersen op de vrije valutamarkt zijn daarbij in principe geheel vrij en ongebonden. Wel behouden de Belgisch/Luxem burgse monetaire autoriteiten zich het recht voor deze koersen door overheidsinterventie te be ïnvloeden, al naar gelang het Belgisch/Luxem burgse monetair-economisch belang op een be paald moment dat noodzakelijk mocht maken. Op de gereglementeerde valutamarkt (corres ponderend met de convertibele Belgische frank) moeten in principe alle goederentransacties en daarmede verband houdende kosten en diensten worden verrekend. De koersen op deze markt zijn de officiële koer sen, welke, in tegenstelling tot de koersen op de vrije valutamarkt, slechts binnen nauwe vastge stelde grenzen kunnen fluctueren. Deze grenzen worden door de Belgisch-Luxemburgse monetaire autoriteiten gegarandeerd, behoudens in geval van een officiële re- of devaluatie van de Belgische frank. motieven Als voornaamste overwegingen tot het uitstellen van twee gescheiden valutamarkten, zullen hebben gegolden, a. de waarde van de Belgische frank zo goed mogelijk te beschermen tegen speculatieve kapitaalbewegingen; b. de opbrengsten uit hoofde van goederen en dienstenexport zoveel mogelijk te gebruiken voor betaling van de Belgische importen van goederen en diensten. Bij deze principiële scheiding in valutamarkt wordt door het Belgisch-Luxemburgse Instituut voor de Wissel dan wel door de daartoe gemach tigde Belgische banken controle uitgeoefend op de juiste naleving van de desbetreffende voor schriften. MOTORRIJTUIGENBELASTING GEBRUIK VAN EEN MOTORRIJTUIG TEGEN DE WIL VAN DE HOUDER Vroeger vond de controle op naleving van de voorschriften op grond van de Wet op de Motor rijtuigenbelasting op de weg door middel van aan houding van de motorrijtuigen zelf plaats. Enige jaren geleden is de belastingdienst er echter toe overgegaan deze controle uit te oefenen door middel van fotografische controle op de weg. De daartoe in gebruik genomen controle-auto's, welke overigens duidelijk herkenbaar zijn, fotogra feren op een bepaalde manier de kentekenbe wijzen van alle op de openbare weg rijdende auto's. Daardoor staat vast dat alleen rijdende en niet stilstaande auto's worden gefotografeerd, ter wijl bovendien het gevaar dat ontstond bij het vroeger gevolgde systeem van aanhouding van het motorrijtuig op de weg wordt vermeden. De films worden „gelezen" op het Centraal bureau voor controle op de motorrijtuigenbelasting in Apeldoorn en daar vergeleken met de stortings- 517

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 51