ontwerp streekplan
gebied ligt de gemeente Eemnes (3.300 in
woners), van oorsprong een zuiver dijkdorp met
een volledig agrarisch karakter. De agrarische
beroepsbevolking verminderdt vrij snel.
Oostelijk van Eemnes ligt de gemeente Bun
schoten (10.700 inwoners). Deze gemeente is
samengesteld uit het in vroegere jaren op vee
teelt georiënteerde wegdorp Bunschoten en de
vissersplaats Spakenburg. In het karakter van
Bunschoten is een duidelijke verandering gaande
door het verminderen van de agrarische werkge
legenheid en het verdwijnen van de visserij. De
verdere ontwikkeling van de recreatieve functie is
van belang, waarbij de oever- en waterrecreatie
aan het Eemmeer een trekpleister vormt. Ten zui
den van Bunschoten ligt Hoogland. Dit is een
plattelands gemeente (5.800 inwoners), welke
bestaat uit enkele kleine, in oorsprong agrarische
kernen.
Amersfoort, een middelgrote stad (76.000
inwoners), leunt en is voor een belangrijk deel
zelfs opgebouwd tegen de Heuvelrug. De stad
maakt deel uit van de noordelijke vleugel van de
Randstad en is tevens regionaal verzorgend cen
trum voor een wijde omgeving.
De werkgelegenheid is geconcentreerd in de
oude binnenstad en op industrieterreinen langs de
Eem. Naast de woon-, werk- en verzorgende cen
trumfunctie heeft Amersfoort als garnizoensplaats
betekenis. Ten oosten van Amersfoort ligt in het
hart van het valleigebied Leusden.
Leusden (6.400) inwoners is volledig ge
oriënteerd op Amersfoort. Ten zuiden van Leusden,
langs de oude Napoleonweg van Zeist naar Ede,
liggen drie gemeenten in eikaars verlengde t.w.
Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude, waar
van Woudenberg en Renswoude deel uitmaken van
het streekplangebied. De bebouwing van deze
kleine gemeenten is geconcentreerd in vrijwel aan
eengesloten bebouwing langs de genoemde weg.
Woudenberg (6.100 inwoners), dat rond een
kruispunt van deze weg met de weg Amers-
foort-Maarsbergen ligt, geeft daardoor eerder de
indruk een klein stadje te zijn dan een oude agra
rische kern. De laatste jaren is nogal wat subur
bane bebouwing ontstaan waardoor ook het woon-
karakter van de gemeente wat sterker is bena
drukt. Het hiermee samenhangende woonforen-
sisme is voor het grootste deel gericht op Amers
foort, Zeist en Utrecht.
Renswoude (2.200 inwoners) draagt nog zeer
sterk het karakter van een agrarische gemeente.
Veenendaal (27.500 inwoners) is een kleine
stad met een duidelijk industrieel klimaat. Veenen
daal breidt zich in een hoog tempo uit. Zowel
nieuw woongebied als nieuwe bedrijfsterreinen
worden snel in gebruik genomen.
Het noordelijk deel van het streekplangebied
maakt door zijn verwevenheid van relaties duidelijk
deel uit van de noordvleugel van de Randstad. Het
zuidelijk deel draagt meer het karakter van een
zelfstandig regio met Veenendaal als centrum.
Afgezien van incidentele ingrepen liggen voor
het streekplangebied twee omvangrijke projecten
voor sanering en reconstructie in het verschiet.
Het belangrijkste en meest noodzakelijke plan
betreft ingrepen in en rond het centrum van Amers
foort. Het andere project heeft betrekking op het
hart van Veenendaal.
Teneinde de gedachte te bepalen over de te
verwachten groei van de bevolking in het gehele
streekplangebied is hieronder de huidige en de
toekomstige bevolking van de gemeenten weer
gegeven.
gemeente bevolking bevolking
1-1-1968 in 1985
Amersfoort 76.285 90.000
Bunschoten 10.683 20.000
Eemnes 3.280 10.000
Hoogland 5.832 20.000
Leusden 6.384 25.000
Renswoude 2.261 3.000
Stoutenburg 2.482 3.500
Veenendaal 27.409 45.000
Woudenberg 6.147 8.000
Totaal 140.763 224.500
Amersfoort en Veenendaal zijn niet alleen de
grootste bevolkingscentra maar ook het leeuwe-
deel van de werkgelegenheid is er geconcentreerd.
Na de komst van de spoorwegen omstreeks
1880 vestigden zich langzamerhand een aantal
kleine en middelgrote fabrieken langs de Eem zo
dat dichtbij de stadskern van Amersfoort een in
dustriewijk ontstond. Na de tweede wereldoorlog
is een groot industrieterrein (Isselt) tussen de Eem
512