ontwerp streekplan gebied ligt de gemeente Eemnes (3.300 in woners), van oorsprong een zuiver dijkdorp met een volledig agrarisch karakter. De agrarische beroepsbevolking verminderdt vrij snel. Oostelijk van Eemnes ligt de gemeente Bun schoten (10.700 inwoners). Deze gemeente is samengesteld uit het in vroegere jaren op vee teelt georiënteerde wegdorp Bunschoten en de vissersplaats Spakenburg. In het karakter van Bunschoten is een duidelijke verandering gaande door het verminderen van de agrarische werkge legenheid en het verdwijnen van de visserij. De verdere ontwikkeling van de recreatieve functie is van belang, waarbij de oever- en waterrecreatie aan het Eemmeer een trekpleister vormt. Ten zui den van Bunschoten ligt Hoogland. Dit is een plattelands gemeente (5.800 inwoners), welke bestaat uit enkele kleine, in oorsprong agrarische kernen. Amersfoort, een middelgrote stad (76.000 inwoners), leunt en is voor een belangrijk deel zelfs opgebouwd tegen de Heuvelrug. De stad maakt deel uit van de noordelijke vleugel van de Randstad en is tevens regionaal verzorgend cen trum voor een wijde omgeving. De werkgelegenheid is geconcentreerd in de oude binnenstad en op industrieterreinen langs de Eem. Naast de woon-, werk- en verzorgende cen trumfunctie heeft Amersfoort als garnizoensplaats betekenis. Ten oosten van Amersfoort ligt in het hart van het valleigebied Leusden. Leusden (6.400) inwoners is volledig ge oriënteerd op Amersfoort. Ten zuiden van Leusden, langs de oude Napoleonweg van Zeist naar Ede, liggen drie gemeenten in eikaars verlengde t.w. Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude, waar van Woudenberg en Renswoude deel uitmaken van het streekplangebied. De bebouwing van deze kleine gemeenten is geconcentreerd in vrijwel aan eengesloten bebouwing langs de genoemde weg. Woudenberg (6.100 inwoners), dat rond een kruispunt van deze weg met de weg Amers- foort-Maarsbergen ligt, geeft daardoor eerder de indruk een klein stadje te zijn dan een oude agra rische kern. De laatste jaren is nogal wat subur bane bebouwing ontstaan waardoor ook het woon- karakter van de gemeente wat sterker is bena drukt. Het hiermee samenhangende woonforen- sisme is voor het grootste deel gericht op Amers foort, Zeist en Utrecht. Renswoude (2.200 inwoners) draagt nog zeer sterk het karakter van een agrarische gemeente. Veenendaal (27.500 inwoners) is een kleine stad met een duidelijk industrieel klimaat. Veenen daal breidt zich in een hoog tempo uit. Zowel nieuw woongebied als nieuwe bedrijfsterreinen worden snel in gebruik genomen. Het noordelijk deel van het streekplangebied maakt door zijn verwevenheid van relaties duidelijk deel uit van de noordvleugel van de Randstad. Het zuidelijk deel draagt meer het karakter van een zelfstandig regio met Veenendaal als centrum. Afgezien van incidentele ingrepen liggen voor het streekplangebied twee omvangrijke projecten voor sanering en reconstructie in het verschiet. Het belangrijkste en meest noodzakelijke plan betreft ingrepen in en rond het centrum van Amers foort. Het andere project heeft betrekking op het hart van Veenendaal. Teneinde de gedachte te bepalen over de te verwachten groei van de bevolking in het gehele streekplangebied is hieronder de huidige en de toekomstige bevolking van de gemeenten weer gegeven. gemeente bevolking bevolking 1-1-1968 in 1985 Amersfoort 76.285 90.000 Bunschoten 10.683 20.000 Eemnes 3.280 10.000 Hoogland 5.832 20.000 Leusden 6.384 25.000 Renswoude 2.261 3.000 Stoutenburg 2.482 3.500 Veenendaal 27.409 45.000 Woudenberg 6.147 8.000 Totaal 140.763 224.500 Amersfoort en Veenendaal zijn niet alleen de grootste bevolkingscentra maar ook het leeuwe- deel van de werkgelegenheid is er geconcentreerd. Na de komst van de spoorwegen omstreeks 1880 vestigden zich langzamerhand een aantal kleine en middelgrote fabrieken langs de Eem zo dat dichtbij de stadskern van Amersfoort een in dustriewijk ontstond. Na de tweede wereldoorlog is een groot industrieterrein (Isselt) tussen de Eem 512

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 46