midden- en kleinbedrijf bruik per hoofd van de bevolking sedert 1938 met 50 gezakt, koffie is belangrijker geworden maar wordt ten dele verdrongen door een veelheid van frisdranken. Het bierverbruik verdubbelde bijna in acht jaar tijds, het wijnverbruik steeg in twaalf jaar tot het viervoudige. Veel produkten bereiken thans de consument in een vorm welke een snelle bereiding mogelijk maakt. Men behoeft hierbij maar te denken aan allerlei in blik en glas geconserveerde produkten, aan soepprodukten, diepvriesartikelen, babyvoe ding, chips, papprodukten en voedsel voor huis dieren. Talloos zijn ook de ontwikkelingen in de ver pakking van de verschillende artikelen. Hiermee wordt het werk van de detaillist beperkt, de ver koop gestimuleerd, het verbruik vergemakkelijkt, statiegeldproblemen opgeheven en kosten van retourzending voorkomen. Wat voor tien jaar nog tot het onmogelijke behoorde, is thans realiteit geworden. Talloze produkten maken het de huis vrouw gemakkelijker. Naast voorbewerkte voe dingsmiddelen zijn het tal van huishoudelijke appa raten welke het werk verlichten. De aanschaffing van deze apparaten legt voor een aanzienlijk be drag beslag op het gezinsbudget. Het gebruik van de moderne huishoudelijke apparaten veran dert het bestedingspatroon. Zo heeft de koelkast de koopgewoonten beïnvloed. VERANDERING IN HET DETAILHANDELSAPPA RAAT De omwenteling werd echter niet alleen veroor zaakt door gewijzigde consumptiegewoonten en door een grotere variatie van meer aangepaste artikelen, maar er kwam ook verandering in de weg waarlangs de artikelen de consument berei ken. Men kan gerust spreken over een omwente ling in de distributietechniek. Als nieuwe vormen van detailhandel werden geïntroduceerd, de zelf bedieningswinkels, semi-zelfbedieningszaken, su permarkten, discounthouses, cash en carrybedrij- ven enz. Opvallend hierbij is dat men veelal een groot aantal artikelen samenbrengt en tracht door grote omzetten de hoge investeringskosten goed te maken. De veelal dalende winstmarge moet door omzetvergroting worden goedgemaakt. Dat nieuwe afzetvormen grotere omzetten tot gevolg hebben bewijst de kruideniersbranche. De afzet in de zelfbedieningswinkels nam in de afgelopen twee jaren jaarlijks met circa 10% toe, in de win kels zonder zelfbediening met 5 Goede verpakking en doelmatige opstelling van een sterk groeiend artikelenassortiment komen als het ware in de plaats voor de deskundige hulp van het personeel. Vervanging van het personeel door een doelmatige winkelinrichting betekent dat men grote investeringen moet verrichten. Voor een levensmiddelenzaak met een omzet van een half miljoen gulden werd reeds geruime tijd geleden gesproken over een investering van 100.000,(excl. gebouw). De kruidenier van vandaag heeft naar schatting f 2.000,geïnves teerd in iedere meter schapplank met artikelen. Van levensmiddelenbedrijven wordt wel gesteld dat zij een omzet moeten kunnen bereiken van 3.500,per m2 bruto bedrijfsoppervlakte. De investeringen zullen alleen rendabel zijn bij een hoge omzet. Deze zal kunnen worden bereikt door een goede assortimentsamenstelling tegen concurrerende prijzen, maar ook dank zij een goede ligging van het bedrijf. Men dient rekening te houden met de gewijzigde koop- en winkelge woonten, welke worden beïnvloed door de toe nemende autodichtheid en door een neiging tot meer doelmatigheid bij het doen van aankopen. WINKELCENTRA De ligging in een winkelcentrum met een goede parkeergelegenheid verhoogt de aantrekkings kracht. Bij een toenemende verstedelijking ziet men grotere en kleinere woonkernen ontstaan. Men spreekt wel over stadsgewesten. Het betreft hier een samenstelling van één of meer grote centra met omringende kleinere kernen welke door hun onderlinge verbondenheid toch een geheel vormen. Binnen dit gecompliceerde geheel, dat voorwerp van studie van planologen is, krijgen kleinere en grotere winkelcentra een plaats. In de nieuwe bouwplannen worden winkels niet langer als losse eenheden gegroepeerd, maar in speciale winkel centra. Sedert 1945 zijn er ruim 400 van deze cen tra met ruim 8.000 vestigingen gerealiseerd. Het betreft hier centra met ten minste 10 vestigingen. Hoe snel de ontwikkeling van deze centra gaat, 500

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1969 | | pagina 34